torsdag 10 januari 2008

Långpendling för folk sjuka

Bland nyheterna på radion i dag var en speciellt intressant. Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) rapporterade i dag att forskning visat att pendlande till jobbet kan påverka sjukskrivningarna. Personer som har lång resväg till jobbet är i många fall mer sjukskrivna. Och de som är sjukskrivna är oftare heltidssjuka jämfört med de som har nära till jobbet. Dessa är istället mycket oftare bara deltidssjukskrivna. Rapporten bygger både på svenska och internationella studier. Och egentligen är det hela helt självklart. Den som tvingas till längre arbetsdagar (dvs mindre tid över till fritidsaktiviteter) mår helt självklart sämre. Om du måste gå upp mer än en timme tidigare på morgonen får du kortare nattsömn. Och kommer du sedan hem mer än en timme senare än normalt hinner du sämre med de fritidsaktiviteter (friskvård, kultur osv) som gör att du mår bättre. Och egentligen kan man tycka att detta är något som min arbetsgivare Försäkringskassan borde begripa. För mig innebär det till exempel att min arbetsdag ökar från mindre än 9 timmar som gällde när jag jobbade hemma i Åstorp på gångavstånd (som jag alltså gjort i ungefär 30 år) till 12 timmar (som det blivit om jag följt med till Lund som man vill tvinga mig till). Får jag totalt mer än 3 timmar mindre fritid blir min arbetsinsats helt självklart sämre. Att åka klockan 6 på morgonen och komma hem klockan 6 på kvällen innebär att det inte blir någon tid/ork till annat. Och att jag då naturligtvis mår mycket sämre är ju självklart. Men så tänker inte Försäkringskassan. För dom är jag inte något annat än en av många små schackpjäser som man kan fritt flytta runt efter behov utan att det får några konsekvenser och utan att man behöver ta någon hänsyn. Det känns därför som ett stort skämt när man samtidigt i dessa omorganisationstider berättar att man ger ett löfte till alla medarbetare om en hälsobefrämjande arbetsmiljö och trivsel på jobbet. FörsäkringsKASSan är en kass arbetsgivare, tyvärr är det så! Det känns tragiskt att det hela ska ta slut efter nästan 34 år. Men familj och hälsa går före, och när mitt jobb i den nya toppstyrda Försäkringskassan centraliseras till Lund väljer jag att hoppa av. Och att Försäkringskassan (just den myndighet av alla som borde begripa detta) inte på något sätt utrett denna typ av konsekvenser av sin centraliseringsiver är uppseendeväckande.

Springtimeuppladdning 2008: Som jag hade hoppats på så lyckades jag ta mig i kragen och ta en joggingrunda i går på kvällen, och med tanke på att det är nästan två veckor sedan sist så gick det väl hyfsat. Det kändes lite tungt i allra första början, men slutet kändes riktigt fräscht. Tiden 31.10 på sexkilometersrundan är jag fullt nöjd med. Jag kom dessutom på ännu ett skäl (läs bortförklaring) till att jag dragit mig för att ge mig ut och springa, men som jag glömde i gårdagens uppräkning. Det har ju varit ett antal lampor trasiga uppe i elljusspåret vid Tingvalla och jag var väl rädd för mörkret...

Även efter Janne Josefssons avslöjande av ICA-handlarnas fuskande med datummärkningen har det regelbundet avslöjats nya fuskare. Hur giriga är egentligen våra ICA-handlare när dom kan fortsätta fuska när dom har ögonen på sig. Den centrala ICA-ledningen har uppenbarligen misslyckats totalt. Fiasko och Skandal är de enda ord som passar in. Är dom totalblåsta som har mage att fortsätta fuska?

Det finska företaget Stockmann som köpt Lindex och sedan sparkade alla tre kvinnliga ledamöterna i företagets styrelse (Emma Wiklund, Nori Förisdal Larssen och Monika Elling) och ersatte dessa med några finska gubbar förnekar att detta har något med könet att göra. Företaget har inte alls något emot kvinnliga ledamöter i styrelsen, bara inte i Lindex styrelse......

Svenska fotbollslandslaget har åkt till Costa Rica för att spela landskamp mot just Costa Rica. Resan har betalts av Kentaro Group som äger TV-rättigheterna och övriga kostnader betalas av Bavaria Productions i Costa Rica, som arrangerar matchen. Ja, nästan hela landslaget åkte till Costa Rica. Tre spelare missade flyget vid bytet i Houston. Dom kollade in flygplatsen och hamnade sedan vid fel gate. Och en, Behrang Safari kallades till förhör i två timmar av de amerikanska myndigheterna och missade därför flyget. Den stackaren är ju född i Iran och därmed en potentiell terrorist. Han kan ju ha gömt bomberna i fotbollen. För visst är en rund fotboll misstänkt. En fotboll ska ju vara avlång. Amerikansk arabparanoia blir ibland nästan en parodi på allt.

Inga kommentarer: