torsdag 17 januari 2008

Göran Hägglund klantar till det

Vi fick på jobbet i dag lite information om Göran Hägglunds förslag till jämställdhetsbonus i föräldraförsäkringen. Efter en första titt på hur reglerna har utformats är den första tanken man får att Göran Hägglund vill att det hela ska bli fiasko. Reglerna verkar så utformade att det blir så bökigt att nästan ingen kommer att få del av bonusen. Enligt Försäkringskassans remissvar är bonusen för låg, för komplicerad att söka och utreda och dessutom tar det för lång tid att få pengarna. Men, å andra sidan så kanske man inte ska förvänta sig för mycket från det hållet heller.

Aftonbladet publicerar i dag ett svar från Försäkringskassans generaldirektör, Curt Malmborg, på den förödande kritik som Marcus Birro gav utlopp för mot Försäkringskassan i början på veckan. Enligt Curt förekommer det ingen hetsjakt på sjuka. Och visst är det så att Curt Malmborg till viss del har rätt. Försäkringskassan har att följa de lagar som bestäms av politikerna. Och dessa kräver av Försäkringskassan hårdare tag mot sjuka. Högeralliansföreträdarna upprepar sitt heliga mantra om att det ska löna sig att jobba. Men, som jag har sagt upprepade gånger, man glömmer att berätta om resten av meningen, den som säger att det ska straffa sig att bli sjuk, arbetslös, gammal eller föräldraledig. För tyvärr, det är så att Försäkringskassan i dag (tvingas) behandla många på ett sätt som jag skäms för.

Under rubriken "Gynning är ny tittarfavorit" berättar Aftonbladet att Carolina Gynnings premiärprogram av "I huvudet på Gynning" hade 395.000 tittare. Med tanke på den våldsamma förhandsreklam i tidningarna som förekommit måste jag säga att det ju är fiaskosiffror. Ett SVT-program i underhållningsgenren med de tittarsiffrorna hade betecknats som fiasko. Hur man kan få den siffran till tittarfavorit övergår mitt förstånd. Men det ingår väl i lanseringen av Carolina Gynning. Jag är glad att det inte var 395.001 tittare i varje fall så att jag hade ingått i siffrorna. Jag får nervöst sammanbrott av att se henne.

I Israel har högerpolitikern Avigdor Lieberman med sitt extrema högerparti bestämt sig för att lämna regeringen. Detta i protest mot att man officiellt ska förhandla med palestinierna. Han tillhör de som tror att Bibeln har sagt att judar står över alla andra och därför har rätt till att roffa åt sig det dom kan, även om det sker på bekostnad av andra. Palestinier, dom kan få bo inspärrade i små reservat bara vi judar slipper se dom. Jag vill poängtera att jag inte tror att Avigdor Lieberman är representativ för en majoritet av Israels befolkning - tvärtom så tar en stor majoritet avstånd från honom.

Inga kommentarer: