söndag 30 juli 2006

Mer död i Mellanöstern (och lite dopning naturligtvis)

Jag fick i fredags ett nytt nummer av Månadsmagasinet Vi (kan rekommenderas) och som bilaga fick man en liten pocketbok med skrifter av den israeliska författaren Amos Oz. Tänkvärda tankar för alla. Ett bra initiativ! Jag passade då på att bläddra i förra numret av Vi. Där fanns en reseberättelse av Lars Westman - från Libanon. Om hur libaneser i Sverige var på väg hem för att hälsa på släkten. Att Libanon nu äntligen verkade resa sig efter många års krig. Allt nu åter förstört av Mellanösterns stora krigsmakt - Israel.

Bland de senaste militära målen för de israeliska flygräderna över Libanon hittar vi två indiska FN-observatörer som skadats och ett bostadshus i staden Qana. Närmare 60-talet dödades, ungefär hälften barn. Jag tyckte jag hörde att till och med USA:s hök till utrikesminister Condolezza Rice börjat ta ordet vapenvila i sin mun. Från Israel poängteras att hon inte använde ordet "omedelbar", bara att det var dags för en vapenvila. Antagligen inser till och med hökarna i Vita Huset att det amerikanska stödet till Israel är ännu ett stort hinder för USA:s möjligheter att bli accepterade i Mellanöstern. Israel är viktigt eftersom israelhökarna i USA är stora valkampanjsbidragsgivare, men oljan är också viktig...

Condolezza Rice är förresten ett levande bevis för att det inte blir fredligare för att man väljer kvinnor till makten.

För övrigt kan vi notera att dopningen fortsätter att vara det stora samtalsämnet inom sportens värld. Ju mer pengar det kommer in i spektaklen, desto fler är intresserade av att fuska sig till pengarna. Nu senast är det sprintern Justin Gatlin som fastnat i nätet. Tillsammans med cykling tillhör väl sprinterdistanserna de sporter där dopningavslöjanden inte förvånar. Jag ser att det finns de som i Sverige är upprörda över att Ludmila Engkvist fortfarande hålls i kylan. Jag tycker inte att jag själv är upprörd. En dam som först åker fast för dopning en gång. Blir friad eftersom det inte kan bevisas att hon inte blev lurad. Och sedan åker fast igen...

Slutligen noterar jag att Carolas eventuella fortkörning verkar utvecklas till en fars. När skivbolaget insåg den dåliga PR:n hennes klumpiga skrytande inför publik om vansinneskörningen innebar lade man snabbt ut en dementi på hemsidan. Dock undertecknad av skivbolaget, inte av Carola.

Inga kommentarer: