onsdag 5 juli 2006

Högerns förslag till höjd fastighetsavgift

De fyra högerpartierna har tydligen lyckats komma fram till en kompromiss om fastighetstaxeringen. En kompromiss som till mycket stor del bygger på KD:s förslag. Sedan kan man ju tycka att det är falsk varubeteckning att kalla det för att avskaffa fastighetsskatten. Eftersom vad det handlar om är att införa en ny form av fastighetsavgift, en avgift som är lika hög för alla, dvs vad man så populärt i dag kallar en platt skatt. Om man helt ut ska följa KD:s förslag skulle det för mig innebära en höjd fastighetskostnad. Deras förslag är ju en fastighetsvgift på 2.800 kronor. Och eftersom min fastighetsskatt senaste året var 2.350 kronor kan jag alltså glädjas åt 450 kronor extra i KD-avgift. Om jag fattat rätt delar jag den glädjen med 300.000 - 400.000 andra villaägare främst boende på mindre orter. Jag får väl trösta mig med att direktör Larsson, disponent Nilsson och von Adelkreutz alla får så mycket lägre skatt istället. Att omfördela bördorna stämmer ju väl överens med ideologin till höger. Tack KD!

Inga kommentarer: