måndag 24 juli 2006

Låt mej lösa världsfreden

Jag hörde på nyheterna att någon israelisk talesman förklarat att för varje raket som Hizbollah skickar mot Israel ska man förstöra 10 bostadshus i Libanon. Så talar en maktfullkomlig krigsmaskin som anser att egna liv är mer värda än oskyldiga civila på den andra sidan. Och man kan göra detta eftersom världens enda supermakt står bakom och har öppnat luftbro med nya missiler att använda mot just civila mål. Naturligtvis ska båda parter omedelbart sluta med sina attacker. Det står varken i bibeln eller koranen att man har rätt att mörda oskyldiga civila.

För övrigt står det inte heller i bibeln att staten Israel har rätt att ockupera andra staters territorium, köra bort dess innevånare och flytta in sina egna innevånare. Israel ska alltså även omedelbart lämna bosättningar på palestinsk mark, på syrisk mark och dra sig tillbaka till de gränser som fastställts av FN och Internationella Domstolen.

Slutligen kan jag berätta att jag gjort ett kortare besök i Lund under dagen. Och läste på tåget ett kvarglömt exemplar av danska BT (Berlingske Tidende). Jag kan där notera att dopningmästerskapen i Frankrike (Tour de France) tydligen nu är slut. BT ägnade detta 11 sidor... Jag läste också att Pia Kjærsgaard talat om vilka i den danska regeringen som hon inte tycker håller måttet. Så det blir väl bara för Anders Fogh Rasmussen att lyda och byta ut dom. Och på BT:s nätupplaga läser jag att en dansk kvinna huggits ihjäl på Jamaica. I Aftonbladet läste jag att en svensk kvinna huggits ihjäl på Jamaica. Den äkta nordiska enigheten!

Inga kommentarer: