lördag 22 juli 2006

Cykelpunka, Lidl och fotboll

Cykelpunka! Visst är det en trevlig uppenbarelse? Jag har hittat ett mycket litet hål i slangen, och jag har hittat vad som påminner om en tagg som sitter i däcket. Vad jag inte har hittat är mina cykelreparationsattiraljer. Dom är väck. Den lokala ICA-handlaren har tomt på just den kroken - slutsålt. Och de lokala Netto och Lidl konkurrenterna säljer naturligtvis inte sådant om man inte har kampanj på det just då - och det har man tydligen inte just nu. Det gäller alltså att köra punka just den vecka dom säljer cykelsaker. Halva försäljningen är ju kampanjvaror, varor som inte hålls i lager. Det är affärens inköpare som bestämmer vilka önskemål jag ska ha. Inte affären som ska lagerhålla vad jag kan tänkas behöva. Det blir väl till att leta på några ställen till bland verktyg och gud vet allt man har samlat på sig. Jag ska väl inte behöva åka till Helsingborg för att köpa en sats reparationsgrejer?

Slutligen ser jag att italienarna är upprörda. I varje fall en hel del fotbollsfans. Dels handlar det om skandalen med fusk och mutor som resulterat i att Juventus, Fiorentina, Lazio och Milan fått straff med bland annat nedflyttning och minuspoäng. Tydligen anser fansen att det inte skall vara straffbart att lura dom. Det handlar också om FIFA:s bestraffning av Zinedine Zidane för hans skalle mot Marco Materazzi. Men också för Marco Materazzis provokation som ledde fram till skallningen. Formellt straffas fransmannen hårdast. Men eftersom han samtidigt lägger av med fotbollen blir inte straffet lika kännbart. Italienarna verkar tycka att det ska vara fritt fram att skrika vad som helst till sina motspelare under en match. Ord som skulle varit helt otänkbara utanför arenan. Heder åt FIFA som äntligen tar krafttag mot dumheterna. Överbetalda divor som inte kan hålla käft!

Inga kommentarer: