söndag 13 november 2022

Svantesson - Nej tack

» Gör vi det inte så gör vi det inte!

En del av er kära läsare kanske har fått intrycket att jag tycker att ALLT som den här SD-styrda högerregeringen gör är helt uppåt väggarna fel. Jag ber i så fall om ursäkt om jag lett er in på fel banor. Naturligtvis är det inte så. Den här regeringen har gjort en hel del rätt faktiskt. Min kritik har snarast handlat, i dessa fall, om att man medvetet ljugit väljarna rakt upp i ansiktet innan valdagen för att sedan efter valdagen göra precis tvärt emot vad man lovat.

Nedskräpning i naturen
Jag tycker t.ex. att det är alldeles utmärkt att man inte uppfyller sitt löfte om en rejäl sänkning av priset på bensin och diesel. Man kunde låtit bli att sänka helt och hållet. Vi MÅSTE helt enkelt minska konsumtionen av fossila bränslen. Då är det ju totalt vettlöst att sänka priset. Alltså lite heder åt regeringen för att man INTE uppfyllt sitt vallöfte om att genomföra en rejäl sänkning av bränslepriset. Att man ska minska reduktionskravet är däremot ett korkat beslut. Men, man kan ju inte få allt.

Jag kan också känna viss sympati för att man slutar upp med att skattesubventionera bilar som kostar uppåt miljonen i inköp. Köper man en bil i det prissegmentet så kan man banne mig betala hela priset själv utan att vi andra skattebetalare ska skjuta till en slant. Att man sedan genomför förändringen på ett så korkat sätt är egentligen bara ett bevis för att vi har en regering som är inkompetent. Men det har ni nog redan tidigare blivit uppmärksammade på.

Senaste "skandalen" är tydligen att skatten på alkohol och tobak ska höjas. Något som jag tycker är ett alldeles perfekt beslut. Faktiskt bara ett uppfyllande av tidigare regerings beslut. Ännu mer perfekt känns det när jag ser hur moderata företrädare kallar det: - "ynkligt" och liknande. Att se fjantar som Richard Herrey bli besvikna gör mig ännu mer glad. Tänk att reaktionerna på en skattehöjning kan glädja mitt hjärta på det viset! Uppriktigt sagt så begriper jag inte hur folkbokföringsfifflaren Elisabeth Svantesson tänker som bryter vallöfte efter vallöfte. Men bara fortsätt på den här vägen. Du gör mig lycklig.

Dagens citat

Elisabeth Svantesson har tydligt bevisat sin inkompetens. Det bådar illa för Sverige om den damen ska sitta som finansminister i vårt land under fyra år framåt, sittande i ett sverigedumokratiskt knä. Ännu värre är effekterna på klimatpolitiken. Stora delar av världen minskar sina utsläpp. Bland annat Kina ska det påpekas. Sverige är ett av få länder där politikerna fattar beslut som direkt innebär ökade utsläpp. Att höra finansministern förklara risken för att de klimatmål som satts upp inte kommer att kunna uppfyllas med:

- "Gör vi det inte så gör vi det inte!"

Då blir jag i varje fall förtvivlad. Hon har uppenbarligen inte ens som mål att uppfylla löftena. Hon struntar totalt i det!

Snälla Elisabeth Svantesson, skaffa ett annat jobb! Ett jobb där du kan göra mindre skada.

Läs:
Stor kritik mot regeringens höjning av alkoholskatt. - Aftonbladet
Finansministern: Svårt att nå klimatmålet nu. - Svenska Dagbladet

Inga kommentarer: