lördag 19 november 2022

Det går upp för vissa

» Och ner för andra.

Ni som stått ut med att läsa Sven Tycker under en tid har nog förstått att jag är lite av siffernisse som bland annat gillar väljarundersökningar och andra former av statistik. Jag brukar skylla detta på att jag i min ungdom hade tänkt att läsa statistik vid Lunds universitet. Tyvärr satte den svenska militären stopp för dom planerna. Något jag aldrig förlåtit de grönklädda klåparna.

Jag såg Svenska Dagbladets senaste väljarundersökning som görs av Sifo. Sådana siffror får mig att gnugga händerna av förtjusning. Det är spännande att se hur opinionen ser ut efter den Brunblå sörjans alla brutna vallöften. Så här ser stödet ut, och sedan jämfört med valsiffrorna.

Socialdemokraterna 33,4% (+3,1)
Moderaterna 20,1% (+1,0)
Sverigedemokraterna 17,7% (-2,8)
Vänsterpartiet 8,2% (+1,5)
Centerpartiet 5,5% (-1,2)
Miljöpartiet 5,0% (-0,1)
Kristdemokraterna 4,8% (-0,5)
Liberalerna 3,6% (-1,0)

Vad är lycka?
Totalt har de fyra i det Brunblå styrande gänget förlorat 3,4 procentenheter medan de fyra Rödgröna partierna har ökat 3,8 procentenheter. Totalt skulle team Andersson fått 192 mandat medan team Kristersson nu är nere i 157 mandat sedan ju Liberalerna skulle åkt ut.

Undersökningen har bara 3 vinnare, Socialdemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet. Den stora förloraren är Sverigedemokraterna. Men även Liberalerna bestraffas uppenbarligen för sina eftergifter och skulle nu åkt ur riksdagen. Moderaterna har ju en viss uppgång, men den stora vinsten för Uffe-vännen är nog det faktum att man nu är klart större än Sverigedemokraterna. Även om avståndet till Socialdemokraterna växer.

Fortsätter de brutna vallöftena så lär den här utvecklingen fortsätta. Nu senast såg jag att löftet om att förse Ukraina med det svenska artillerisystemet Archer bröts. Den Socialdemokratiska regeringen fick mycket hård kritik av Moderaterna för att man inte lovade att förse Ukraina med Archer-systemet. När Moderaterna nu själva ska stå för beslutet så blev det ändå inget av det. Sådant är riktiga löftesbrott.

Läs.
SvD/Sifo: Nya regeringen och SD backar kraftigt. - Svenska Dagbladet

Inga kommentarer: