söndag 20 november 2022

Gör vi det inte så gör vi det inte

» Om att abdikera.

Klimatmötet COP27 i Sharm el-Sheikh i Egypten verkar till slut ha lyckats komma fram till en form av kompromiss. Fast det har uppenbarligen suttit långt inne. Ska världen ha något mål för hur vi ska kunna få ner våra utsläpp? Vilka ska dra ner? Ska vi bara lova men skita i att uppfylla våra mål? Vem ska betala för fattiga länders problem? Vilka länder tillhör "utvecklingsländer" som ska få hjälp och vilka ska betala?

Det är många frågor som kräver svar. Men många svar ges inte. Och, lägg till detta att det finns fortfarande en del som inte tror på vetenskapens varningar. Vi har klimatförnekande sverigedemokrater i Sverige. Men dom är faktiskt inte ensamma. Ute på högerkanten finns dessa förnekare på många håll i världen.

Sven Tycker - färdiga åsikter helt gratis
Det är också många som tycker att det är ingen mening med att jag/vi gör något. Det är andra som får göra något. Det kvittar vad jag/vi gör. Problemet är när ALLA resonerar exakt på samma sätt. Trots allt går det på många håll i världen trots allt i rätt riktning även om det inte går tillräckligt fort.

Här i Sverige har ju nu vår nya Brunblå regering skruvat ner förväntningarna. Beslut efter beslut har helt enkelt gått i fel riktning. Från att ha varit ett föregångsland har många länder börjat undra vad som egentligen sker i Sverige. Det fattas beslut som ökar utsläppen. Det närmaste vi kommer en minister med ansvar för miljöpolitiken, Romina Pourmokhtari, har haft svårt att förklara vad den svenska regeringen egentligen sysslar med. Senaste budet är att vi kanske nästa år ska förstå bättre vilka mål man egentligen har. Finansminister Elisabeth Svantessons nonchalanta kommentar till risken för att Sverige inte kommer att kunna uppnå de mål vi tidigare förbundet oss till har ju blivit klassiskt: - "Gör vi det inte så gör vi det inte!" Fortsättningen tänkte hon tydligen bara tyst för sig själv: - "Jag struntar i vilket!"

Att den här regeringens beslut går i fel riktning kan vi se många exempel på. Samtidigt som man stoppar stora investeringar i miljövänliga järnvägstransporter (nya stambanor) satsar man på flyget (Bromma ska vara kvar). Ett ökat flygande är ett av skälen till att många länder inte kan uppfylla sina målsättningar om minskningar av utsläppen. Man har valt att föra över anslag för järnvägsunderhåll till anslag till vägunderhåll. Istället för att alltså satsa på att föra över transporter från miljöskadliga vägtransporter till miljövänligare järnvägstransporter. En beslutad ändring av reseavdraget som hade till syfte att gynna miljövänligare resor framför bilresor drogs tillbaka samtidigt som bilresorna gynnades ytterligare med höjda avdrag. Insatser görs på olika sätt för att gynna bilresande, men några åtgärder för att göra kollektivtrafiken attraktivare (till exempel rejält sänkta taxor) görs inte. Man ska till och med göra utsläppen från bensin- och dieselbilar mer skadliga för miljön.

Vi kanske förstår moderaten Elisabeth Svantesson bättre när hon säger och tänker: "Gör vi det inte så gör vi det inte! Jag struntar i vilket!"

En hel del lästips:
Avtalet ett steg mot rättvisa men svagt mot fossila bränslen. - Dagens Nyheter (låst artikel)
Klimatmötet över – svaga skrivningar om utsläpp. - Svenska Dagbladet
Regeringens bilförslag sågas av myndigheter. - Dagens Nyheter
Regeringen föreslår bibehållet reseavdrag – utan att ha räknat på klimateffekterna. - Aktuell hållbarhet (låst artikel)
Pourmokhtari: Nästa år berättar vi hur klimatmålen ska nås. - Aktuell hållbarhet
Koldioxidutsläppen på rekordnivå – ökat flygande ligger bakom. - Aktuell hållbarhet
Inför slutförhandlingarna på Cop 27 – Sveriges budskap rimmar illa. - Aktuell hållbarhet
Kritiken växer mot elstödet: Är inte lösningen. - Dagens Industri
Busch: Dyrt med el även med högkostnadsskydd. - Ny teknik

Inga kommentarer: