måndag 31 december 2012

Det gamla och det nya

Gott Nytt År
Ett år har gått och vi kan se tillbaka på ett spännande år. För mig personligen så har väl året främst präglats av att jag faktiskt haft heltidsjobb under i stort sett hela året (med undantag för några dagar i början av året). Jag har lärt mig en hel del om hur privilegierade vi är i Sverige. Och hur illa vi ofta behandlar de som kommer till vårt land. Och detta samtidigt som ett politiskt parti långt ute på högerkanten vill behandla alla som kommer hit ännu värre. Jag skulle hoppas att alla inskränkta Sverigedemokrater fick träffa dessa "annorlunda" människor och fick lära sig att dom faktiskt är precis som vi. Det finns båda goda och det finns onda, men de flesta är faktiskt goda människor. Båda bland "vi" och bland alla "dom andra". Min förhoppning inför det kommande året får bli att fler ska komma underfund med att vi är helt vanliga människor allihopa, med drömmar och förhoppningar.

Och sedan ska man naturligtvis avge nyårslöften. Jag har ju lovat i flera år att inte vara så gnällig här på Sven Tycker. Men det går ju som vanligt - det är alldeles för svårt. Därför försöker jag med något annat i år. Jag lovar för det första att under det kommande året fortsätta klaga på alla dumheter som vår Högerregering hittar på för att öka klyftorna i vårt samhälle. För det andra lovar jag att under det kommande året fortsätta att peka på det hot mot vårt samhälle som rasism, högerextremism och religiös fanatism är. För det tredje lovar jag att försöka äta lite mindre godis.

Några som haft ett bra år är de svenska bankerna. Sammanlagt kommer de fyra jättarna att under 2013 dela ut 29 miljarder kronor till sina ägare. Vilket är 4 miljarder mer än i år, och återigen rekordsiffror. Mindre bra har det gått för bankernas kunder som fått försämrad service, indragna bankkontor och obefintliga räntor på sparkapitalet. Men kanske ska vi vara glada för att våra banker i varje fall inte spekulerat bort alla våra pengar?

En annan grupp som under året haft en positiv utveckling är alla vi som valde att inte välja några fonder i Premiepensionssystemet. PPM-sparandet har gått ganska bra under året, och vi som har våra pengar i "soffliggarfonden" har klarat oss rejält mycket bättre än genomsnittet. Av de 20-talet större fonderna i systemet är det bara någon enstaka som klarat sig bättre än Soffliggarfonden, övriga har klarat sig sämre eller rejält sämre. Dessutom betalar vi mycket lägre avgifter!

Slutligen ser vi att uppgifterna om att Erik Almqvist nu skulle lämna Sverigedemokraterna bara är rena dimridåerna. Att det hela tagit så lång tid beror helt enkelt på att man från SD:s ledning jobbat hårt på att hitta en lösning där dels Erik Almqvists inkomst räddas och SD:s anseende samtidigt räddas. Men, nu är en lösning tydligen klar. Erik Almqvist lämnar Riksdagen, men för att skydda hans inkomst får han jobb som konsult av Sverigedemokraterna för att arbeta med deras mediasatsning - till samma lön som Riksdagsarvodet. Och så kallar man det för att han lämnar partiet? Allt är en lika stor lögn som hela partiet. Se vidare i Aftonbladet och Aftonbladet och Expressen och Expressen. Däremot skyddas uppenbarligen Kent Ekeroth även i fortsättningen av partiledningen. Eller också har man inte lyckats förhandla fram någon lösning för honom än.

Inga kommentarer: