lördag 15 december 2012

Om onödig död

Ingen har väl kunnat bli oberörd av den massaker på barn som skett i Newtown i USA då en vettvilling (beväpnad med sin mammas alla legala vapen) öppnade eld i en lågstadieskola / förskola och mördade minst 27 personer varav de flesta var minderåriga barn. Och det som hände var naturligtvis en fruktansvärd tragedi. Både för de som är direkt drabbats, men också för andra boende på orten eller i hela USA. Tyvärr är detta tragedier som hela tiden upprepas i världen. Några välriktade granater från Israeliska armén på några byggnader i Gaza. Inbördeskrig i Mali. Några bomber i Somalia. Svält i något afrikanskt land. Osv osv. Men när det händer i USA får det mer publicitet. Men det gör inte tragedin mindre. Det går inte att föreställa sig hur föräldrarna till de barn som mördats känner. Hur ska föräldrar och skolpersonal kunna berätta för överlevande vad som hänt deras kamrater? Vilka slutsatser drar då USA av det inträffade? Att det är viktigt att skolor och förskolor utrustas med beväpnade vakter? Att det är viktigt att så många som möjligt går omkring beväpnade så att en sådan vettvilling en annan gång kan skjutas ner av någon annan innan han hinner göra ännu större skada? Att man kanske skulle begränsa tillgången på vapen? Tyvärr tror jag att amerikanen tänker mest på de två första alternativen än på det tredje.

Jag såg att den tyske medborgaren Khalid al-Masri nu dömts till att få ett skadestånd på 78.000 dollar. Det är Europadomstolen för mänskliga rättigheter som fällt domen. 2003 kidnappades Khalid al-Masri av CIA när han befann sig på semesterresa i Makedonien. Efter en månads förhör fördes han till Afghanistan där han utsattes för våldsam tortyr. Efter ytterligare 5 månader i Afghanistan kom CIA underfund med att dom kidnappat fel person. Al-Masri fördes då till Albanien där han dumpades på en landsväg. Så handlar en sann demokrati! CIA hade helt enkelt förväxlat honom med en annan man med samma namn.

Åsså var jag på bio på kvällen. Nya Hobbit (dvs Bilbo Bagger) i 3D, High Frame Rate och framför allt i färg och stereo! 3D-effekterna är helt OK. Det blir alltså inte för mycket som det ibland blir. Om high frame rate, som ju ska innebära bättre bildkvalitet, har någon betydelse vet jag däremot inte. Det var i varje fall inget som jag tänkte på. Men man måste ju följa med i utvecklingen. Hur som helst är filmen helt OK. Den är periodvis mycket vacker. Uppenbart är att naturen på sina ställen på Nya Zeeland är mycket vacker. Och periodvis är den ju också humoristisk. Något jag tycker alla filmer ska innehålla för att jag ska tycka om dom. Hur pass väl den följer originalhistorien kommer jag inte ihåg, eftersom det är så många år sedan jag läste boken. Men jag minns att den är lite mer lättillgänglig jämfört med Sagan om Ringen. Hur som helst kan jag verkligen rekommendera ett besök. Jag ger filmen 4 ringar.

Inga kommentarer: