torsdag 6 december 2012

Om att jobbcoacha till fortsatt arbetslöshet

Arbetsförmedlingen
Mångmiljardsatsningen på jobbcoacher blev ett fiasko. Enligt en utvärdering som gjorts för Arbetsförmedlingen så har det visat sig att det inte haft någon egentlig effekt på arbetslösas möjlighet att få ett jobb. Man kan enkelt uttrycka det som att ungefär 3 miljarder kronor har slängts i sjön till ingen större nytta. Men, om man ska vara ärlig så har ju faktiskt åtgärden fått effekt. Det skapade i varje fall jobb till ett antal jobbcoacher som kunde hållas sysselsatta med att coacha arbetslösa till fortsatt arbetslöshet. Och nu är vi alltså på väg in i en period där arbetslösheten ökar och sysselsättningen minskar. Det ska bli spännande att följa nästa valrörelse. Dagens ansvariga politiker använde ju i valrörelsen 2010 uttrycket "massarbetslöshet". Sedan dess har arbetslösheten ökat, och kommer enligt AF:s prognoser att öka ytterligare fram till nästa valrörelse. Vad ska man DÅ använda för uttryck? Låt mig gissa att vår moderata Arbetsmarknadsminister Hillevi Engströms nya valspråk (om hon sitter kvar då) blir "massysselsättning". Dom flesta har ju trots allt fortfarande ett jobb att gå till.

De nya Moderaterna
En moderat som satsar hårt på förnyelse är nya moderata partisekreteraren Kent Persson. Han satsar på förnyelse av personalen! Sedan han nyligen blev partisekreterare för Moderaterna har stabschefen Carl Johan Swanson, presschefen Johan Elmberg, den politiske sekreteraren Erik Persson och Annika Hiltunen i ledningsstaben alla slutat. Och nu senast har biträdande partisekreteraren Gunilla Sjöberg sagt upp sig. Och det med orden - "Han och jag har olika uppfattningar om hur vägen framåt ser ut och då tar jag konsekvenserna av det och har sagt upp mig". Innan jobbet som partisekreterare var Kent Persson kommunpolitiker i Örebro. På 10 månader slutade tre stycken av hans politiska sekreterare. Anders Stålhammar sade så här: -"Låt mig säga så här: jag har haft jättebra samarbete med de andra partierna. Det har varit en positiv och konstruktiv anda, mycket lärorikt och utan problem." Och fortsatte med - "Jag har haft ett jättebra, positivt och konstruktivt arbete även med den moderata gruppen". På frågan hur det varit med Kent Persson blev dock svaret: - "Det kommenterar jag inte!" Men fortsatte med: - "Jag kan säga att detta kontor inte har varit den bästa arbetsmiljön." Bra jobbat med förnyelsen Kent Persson - moderat partisekreterare!

Nej till kärnkraft
Kärnkraftsälskarna har glatts åt att för första gången på ett antal år så är faktiskt alla tio kärnkraftsaggregaten i Sverige igång samtidigt. Men säg den glädje som varade länge. I dag fick ett av aggregaten i Oskarshamn nödstoppas. Någon som är förvånad? Läs Aftonbladet och Expressen och Sveriges Radio.

Och så är det dags för nästa Sverigedemokrat att avgå efter att under inflytande av alkoholhaltiga drycker kläcka ur sig diverse rasistiska kommentarer. Det handlar denna gången om Sven Holst i Svedala. Som en annan Sven (vi hade namnsdag i går) skäms jag lite. Som skåning skäms jag ännu mer. Men vad är det som gör att Sverigedemokrater ständigt dricker sig fulla och hittar på dumheter? Tål dom inte alkohol? Eller är det helt enkelt bara så att när dom är fulla glömmer dom att Jimmie Åkesson bett dom att hålla inne med de värsta övertrampen? Hur som helst är det pinsamt!

Annars noterar jag att Tintin nu friats från rasism av en belgisk domstol. Vilket pekar på den stora skicklighet som den belgiske serietecknaren Hergé besatt. Albumet Tintin i Kongo var nämligen ett beställningsverk från den belgiska kolonialmyndigheten. Nuvarande Zaire var nämligen på den tiden en belgisk koloni med namnet Congo. Och för att motivera sin existens i Congo ville man ha framställt att kongoleserna var dumma idioter som behövde hjälp från Belgien. Och beställningsverket blev Tintin i Congo! Skickligt att skapa detta seriealbum utan att det i dag kan kallas rasistiskt!

Inga kommentarer: