lördag 22 december 2012

Bye bye Annie

Väljarundersökningarna står som vanligt som spön i backen. I dag är det både Ipsos som gjort en undersökning för Dagens Nyheter och Novus som gjort en för TV4. Roligast är väl situationen för Centerpartiet i DN:s undersökning, ner till 3,4% och till och med mindre än Kristdemokraterna. Lite bättre är läget i TV4:s undersökning. Det som är utmärkande är att gamla centerpartistiska kärnväljare lämnar, men dom ersätts inte av tillräckligt många nyliberala marknadsekonomifanatiker. Det är egentligen tragiskt att ett gammalt folkrörelseparti som Centern håller på att begå harakiri. Men man räknar uppenbart inte med att det ska finnas tillräckligt många landsbygdsväljare i fortsättningen. Och jag tror inte att dom kommer att saknas när dom åker ut ur den svenska Riksdagen. Läs också i Expressen, Sydsvenskan, Expressen, Aftonbladet och lite till i Expressen.

Vapen
Och så läser jag att den amerikanska vapenlobbyn NRA nu uttalat sig om situationen efter massakern i Newtown. Och organisationens vicepresident Wayne LaPierre kräver nu att alla skolor omedelbart utrustas med beväpnade vakter! Jag skulle verkligen själv känna mig trygg om jag visste att det gick omkring beväpnade väktare på min hustrus förskola och vaktade henne mot något... Jag blir allt mer övertygad om att det är något i luften i USA som sätter sig på omdömet.

Sedan har det hänt en ny skottlossning i USA som krävt 4 döda. Kanske skulle man i USA dela ut automatvapen till alla medborgare?

Sedan ser jag att vår Moderata Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd fortsätter att hamna på fel stickspår. Hon har nu deklarerat att Sverige inte ska, som de flesta civiliserade länder, förbjuda fibblande med vår tids moderna vuxen-Mållgan, mobiltelefonen, medan man kör bil. Det ska fortfarande vara helt OK att sitta och SMS:a samtidigt som man kör bil. Motivet skulle vara att efter en tid förlorar lagstiftningen någon påverkan på hur vi agerar. Men kära Catharina, ibland finns lagen till för att markera för folket vad som är OK och vad som inte är OK. Och det är INTE OK att sysselsätta sig med mobilen istället för trafiken när man kör bil.

Och på tal gårdagens tyckande om fackens ansvar för företagens ekonomi jämfört med VD:ar och andra slipsnissars förmåga att plocka ut så mycket som möjligt så ser jag att Arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagens VD i en debattartikel i Dagens Industri kräver att lönerna inom industrin ska frysas. Jag utgår ifrån att Marie Söderqvist och Anna Nordin kommer att föregå med gott exempel och själva deklarera att dom inte tänker ta ut någon höjd lön. Jag utgår ifrån att löftet fanns med i den ursprungliga debattartikeln men hade redigerats bort pga platsbrist av DI:s redaktion. Eller har jag fel Maria och Anna? Läs även i Expressen.

I Svenska Dagbladet är det kristdemokraterna Andreas Carlson och Ola Mårtensson som i en debattartikel med rubriken Våga värna det kristna kulturarvet som går till storms mot Kyrkans allt mer förlorade inflytande. Läser man kommentarerna till debattinlägget så verkar det främst vara Sverigedemokrater som hurrar instämmande. Och det kan ju bero på att det finns 2-3 gånger så många sådana än KD:are numera. Och det beklagar jag verkligen. Men att vi kastar religionen på komposten tycker jag inte är fel. Och det kvittar vilken religion det rör sig om. Det är dags för Kyrkan, KD och de få kvarvarande att inse att Kyrkan har förlorat sitt inflytande.

Och för att visa på detta så kunde man på DN:s hemsida i dag rösta på vad som var viktigast med julen. När jag läste var Släkt och familj viktigast följt av Ledigheten och sedan Julmaten. Några direkta kristna traditioner fanns inte ens med i förslagen.

Jag ser att en utvärdering av Högerns sänkning av krogmomsen resulterat i att restaurangpriserna i allmänhet gått upp. Fler har höjt än som har sänkt priserna. Men krogägarna blev nog glada i varje fall. Så någon nytta var det med det hela.

Och på tal om mat, så ser jag att brittiska forskare jämfört matrecepten från kändiskockarna i TV som Jamie Oliver med maten i färdigrätterna som vi hittar i livsmedelsbutikernas frysdiskar. Det visar sig att färdigmaten från frysdiskarna är hälsosammare att äta än TV-kockarnas mat. Det är alltså inte bara tråkigt att titta på denna patetiska matporr som sköljer över oss i TV-kanalerna, deras mat är dessutom ohälsosam att äta.

Inga kommentarer: