lördag 13 augusti 2011

Monarkin är otidsenlig

Även i Danmark börjar man tröttna på monarkins otidsenlighet och kostnader. Det danska Kungahuset kostar varje år mer än 425 miljoner kronor, vilket är mer än den totala kostnaden för Filmskolan, Statens teaterskola, Biblioteksskolan, Kungliga musikkonservatoriet och Danmarks designskola. Mer än var tredje dansk tycker enligt en undersökning presenterad i Søndagsavisen att detta är för mycket. I de flesta monarkier i världen inser allt fler att systemet med en ärvd titel som kostar en massa pengar för att klippa snören är otidsenligt.

På tal om Knugahuset så såg jag att lill-Tjabo nu är uppe i 85 av de 120 poäng han studerar på Alnarps specialanpassade utbildning. Jag tror han blir klar innan pensionen...

Alla spam som jag just nu överöses med har utvecklas till ett litet spammysterium. Som jag berättade om i torsdags så får jag just nu varje dag hundratals likadana spam. På svenska, och det utlovas extra inkomster på drygt 2.000 kronor varje månad. Varje spam har ett unikt belopp, men dom är alla på 2.000 kronor. De jag får är "skickade" från min egen swl-domän och det är mängder av olika e-postadresser som används. En del av dessa finns, andra finns inte utan är påhittade. Och mejlet är alltså på svenska. Men en sökning på nätet visar att mejlet fanns redan 2008 i varje fall. Och jag har testat den epostadress som man uppmanas att höra av sig till, och denna existerar inte längre. Jag har alltså skickat ett mejl till adressen från en Hotmail-adress som jag kan använda som slask. Och det kom i retur på direkten. Mysteriet är varför ett sådant här gammalt "inaktuellt" spam helt plötsligt dyker upp. Och inte bara i något enstaka exemplar, utan i hundratal varje dag. Någon som har en teknisk förklaring att komma med?

USA:s flagga
Veckans biobesök blev Captain America: The first Avenger, tillsammans med både Kevin och Angeli. Jag ska erkänna att min förväntan på alla dessa superhjältefilmer som just nu fyller våra biografer inte är så höga. Ofta blir det alldeles för många explosioner, blixtar och andra bildeffekter. Men alldeles för lite tanke och innehåll. Till Captain Americas positiva sidor hör att den inte är så "Hurra vad USA är bra" som man kunde befara. De scener som är mest sådana är ironiska. Och i det stora innehåller filmen en hel del humor. Och det finns även en del andra delar som faktiskt är genomtänkta. Men, periodvis blir det alldeles för mycket krasch, bang och boom med blixtar och explosioner, Riktigt humoristiskt blir det när det tyskbyggda superplanet (filmen utspelas under 2:a världskriget) har skyltar - på engelska! Jag ger trots allt filmen betyget 3 sköldar.

Det borde ha kommit en joggingrapport i dag också. Men, när jag i morse låg och kröp på knäna och sorterade i olika återvinningspåsar vred jag uppenbarligen ryggen på ett olämpligt sätt. Det räcker att det gör ont när jag går, att springa är det inte tal om. Två timmar (drygt om man räknar med reklamen före) i en biosalong var nog vad jag klarade av. Jag undrar hur det blir att försöka sova?

I Storbritannien är det de hårda tagen som gäller mot de som begått brott under de senaste dagarnas kravaller. Det är uppenbart att "statuera exempel" just nu känns viktigare än "rättssäkerhet" och "realism". Egentligen hade jag tänkt skriva ett längre tyckeri i frågan. Men just nu känns det som om sängen är mer inbjudande är brittisk rättstrygghet. De mer filosofiska och djupare resonemangen får vänta till en annan dag.

Inga kommentarer: