torsdag 25 augusti 2011

Jan Björklund satsar på skolan - inte!

Fram till 2015 ska Högeralliansregeringen spara 1,9 miljarder på den svenska gymnasieskolan. Skoltalibanen Jan Björklund tycker tydligen att man har för mycket pengar att röra sig med, för små klasser i skolorna och för höga löner hos personalen. Tas besparingen ut i personal motsvarar detta ca 4.000 anställda. Bland annat ska man spara in pengar på större klasstorlekar, det är här den största besparingen ska ske. Jag har sagt det förr, och fortsätter att säga det: Jan Björklund är en katastrof för den svenska skolan. - "Regeringens effektiviseringar är en skrivbordsprodukt, utifrån ett föråldrat synsätt" skriver en insatt skolchef. Det finns tänkande skolchefer tydligen.

Skånetrafiken
Den 15 augusti ändrade Skånetrafiken Pågatågen på sträckan Simrishamn - Ystad - Malmö så att denna linje slogs ihop med linjen Malmö - Lund - Teckomatorp - Helsingborg. Det är alltså från den dagen samma tåg som kör hela vägen. Den första veckan reste jag de flesta dagar med tågen på sträckan Ramlösa - Burlöv och retur. Och sade redan från början att vi kunde garanterat räkna med ständiga förseningar. Och just så har det blivit! Tågen som går en gång i timmen är ofta så försenade att man regelbundet väljer att vända innan man kommer till Helsingborg (eller Simrishamn) för att inte förseningen ska sprida sig. Jag fick ta extra insatt buss från Gantofta en dag under den veckan eftersom tåget inte gick längre utan vände där. Nu ser jag att även Skånetrafiken har insett vad jag kunde berätta redan innan det började. Nu ska man försöka hitta en lösning. Lycka till!

Norges flagga
Jag ser förresten att Unge Høyres Landsforbund, norska Høyres ungdomsförbund, hade bestämt parollen för det kommande lokalvalet i god tid: "Hellre död än röd" löd den. Enligt envisa rykten har man bytt paroll.

Den amerikanska Kampen mot terrorismen tar sig ständigt nya fascinerande resultat. Othman Karim heter en svensk medborgare. Han har varit svensk medborgare i 30 år. Han har bland annat varit programledare SVT:s program Mosaik och vill tillsammans med sin svenska fru och deras fyra barn åka till USA för en utbildning. Han har bland annat bott i USA i 10 år. Men, fortfarande efter mer än 3 månader har han inte fått svar på sin visumansökan. Hustrun och barnen fick sina visum efter någon vecka. Någon förklaring till varför hans visum dröjer har han inte fått. Men han är övertygad om att det beror på hans namn. För några år sedan skulle han skicka pengar till sin far i Uganda som behövde pengar för läkarvård, men pengarna stoppades av Western Union. Då kom han underfund med att han har samma namn som någon efterlyst påstådd terrorist. Pengarna till pappan i Uganda gick snabbt att lösa. Men den amerikanska byråkratin löper uppenbart inte så smidigt. Den amerikanska skräcken för muslimer kan ibland tyckas vara mest komisk, men det tycker inte de som drabbas av den.

Nej till Kärnkraft
Ännu färre av de svenska kärnkraftsaggregaten är igång. I dag på eftermiddagen fick O3 i Oskarshamn akutstoppas sedan vattentillförseln slutat fungera. Det bör innebära att mindre än hälften av aggregaten är igång.

Sedan kan jag inget annat än att kommentera (och instämma) i vad Victor Conte, Mr Dopning, berättar i Aftonbladet i dag. I korthet går det ut på att de flesta toppidrottarna är dopade. Och Conte vet nog vad han pratar om, han var mannen bakom den s.k. Balco-härvan. Visst skiljer det mellan olika sporter. Vissa är värre, andra mindre utsatta. Jag har tittat en del på proffscykling på TV på sista tiden. Inte för att jag själv är intresserad, men Kimmy kommer regelbundet med fjärrkontrollen och vill titta på sport på TV:n. Och ibland blir det cykling, hellre det än boxning eller wrestling t.ex. Och det är en sport jag har mycket litet förtroende för. Som styrkesport (vem litar på dom?) eller de stora sprinterna. Varje gång jag ser de stora cykelloppen blir jag påmind om när jag för ett antal år sedan råkade zappa fram något av de stora girona på TV:n och jag reagerade på att cyklisterna cyklade så sakta. Är det bara uppvärmning eller transport tänkte jag. Men sedan fick jag veta vad det handlade om. Cyklisterna demonstrerade kollektivt mot dopningskontrollerna. Dvs dom demonstrerade mot att dom utsattes för kontroller. Nu är det väl bättre i dag, men bara tanken att dom en gång tänkte på det viset säger ALLT.

För övrigt erkänner tydligen främst britterna att dom i allra högsta grad har engagerat sig aktivt med marktrupper i Libyen för att bekämpa Gaddafi. DET sade FN-mandatet inget om. Och det blir ALDRIG bra när andra länder avsätter ett lands ledare. Irak och Afghanistan är verkliga avskräckande exempel. Blir Libyen det tredje? Det finns ingen anledning att försvara Gaddafi. Men att gulla med honom som man periodvis gjort bara för att få köpa hans olja eller få hjälp med att stoppa afrikanska flyktingar - det diskvalificerar EU och NATO från att nu plötsligt lägga sig i Libyens inre angelägenheter så aktivt som man gjort. Och detta med svenska stöd också!

Inga kommentarer: