måndag 22 augusti 2011

Libyen

Slutet i Libyen verkar närma sig. När detta skrivs är det inte över. Och tyvärr är risken stor att det inte alls är över på länge. För en tid sedan delade FN ut ett mandat som gick ut på att skydda civila och stoppa bombningar. Och detta ställde Sverige upp på. Men sedan dess har detta mandat totalt missbrukats. Sverige har blivit en del i ett krig där vi representerar den ena parten i konflikten. Och det är INTE detta FN-mandatet handlar om. Det finns ingen anledning att sörja att Gaddafi störtas och ersätts av någon annan, förhoppningsvis mer demokratisk regim. Men det sätt det sker på är inte enligt internationell rätt. Vilken är nästa diktatur som svenskt flyg ska störta under NATO-flagg? Syrien? Det är lika blodigt där! Men ingen olja och inga flyktingar till vår NATO- och EU-kollega Italien heller. Bahrain? Men dom är ju västvänliga! Iran och Saudiarabien? Mycket olja och tillhör världens grymmaste diktaturer! Av någon anledning arbetas det aktivt (dock inte militärt) för att störta Iran. Men Saudiarabien får hållas. Någon som kan berätta för mig var skillnaderna ligger?

Libyens nya flagga
Är det mer än jag som fascinerats av medias sätt att välja bilder på Gaddafi. Han har ju alltid mer eller mindre varit en diktator. Och han har alltid varit en mycket underlig figur i våra herrars hagar. Men valet av bilder i media har totalt förändrats. Samtidigt som Sverige blev en del av NATO:s bombkampanj mot Gaddafi valde svensk media plötsligt bara bilder att illustrera med där Gaddafi ser ut som djävulen själv. Dom bilderna publicerades inte tidigare när vi ville köpa hans olja. Och de bilder på honom som publicerades då, dom ser vi aldrig numera. Har han för några månader sedan genomgått en operation för att se så hemsk ut som möjligt så att han kan skrämma sina motståndare? Är det verkligen medias uppgift att på nyhetsplats bedriva kampanj på detta sättet?

Monarkifri zon
Jag ser att det lyckats bli tidningsartiklar av att Knugen och Silvia blev avvisade från en restaurang i Tyskland eftersom det var fullsatt. Och det är ju egentligen inget att uppröras över. Går man till en populär restaurang utan att beställa bord i förväg så får man ju acceptera att det kan vara fullt. Det som gör det motiverat att Tycka något om detta är det faktum att krögaren, som av förståeliga skäl inte kände igen Knugen och Silvia, skäms och framställer det som om att han hade handlat på annat sätt om han vetat vilka gäster det var han avvisade. Vad skulle han gjort? Om det nu var fullsatt, skulle någon annan ha slängts ut? DÅ hade det ju varit en skandal. Tidningsartikeln borde ha varit en hyllningsartikel till krögaren som inte gör skillnad på den ena kunden och den andra kunden. Avskaffa den otidsenliga monarkin och ta ett rejält steg in i den 21:a århundradet! Låt familjen Bernadotte få bli en vanlig familj, med vanliga krav och skyldigheter. Låt dom slippa Fjanteribevakningen från media!

Danmarks flagga
Apropå gårdagens tyckande om vårt ursprung så förnekar min hustru att hon skulle ha sina rötter ifrån Danmark. Men vid ett lite mer detaljerat förhör så kryper det fram att det visst finns danskt påbrå. Och dessutom har visst Braunstein-grenen anor från Italien också. Vidare påminner syrran mej om att det finns finska anor också på min mammas sida. Och påminner tyvärr om att på min farfars Trälleborgssida finns det danska anor även hos mig... Vi kan väl enas om att vi är sannerligen inte några renrasiga skåningar/svenskar i varje fall. Om detta nu finns? Min dotter påminner mig om att vi alla härstammar från Afrika en gång i tiden.

Det har ju varit en hel del debatt om de svenska fotbollshuliganerna. Det har framställts ibland som om det nästan bara är i Sverige vi har kvar problemen. Och att det bara är ungdomar som inte kan uppföra sig. Det kan därför vara anledning att berätta om den holländska rullstolshuliganen som efter matchen mellan FC Oss och Almere City i den holländska andradivisionen med sin elrullstol körde in på plan och började jaga domaren. Huliganer finns överallt och i alla åldrar.

Annars såg jag att Åstorps fotbollsmatch i Älmhult fick avbrytas sedan en av Åstorps supportrar hastigt avlidit. Och det är ju mycket tragiskt. Av den beskrivning jag fått höra så tror jag att jag vet vem det var även om jag inte fått detta bekräftat än. Jag tror och hoppas att det i varje fall var så här du lyckligast lämnade oss.

Inga kommentarer: