onsdag 31 augusti 2011

Centern tar ännu ett steg till höger - bör byta namn

Kvinnan med Maggie Thatcher som idol, Annie Lööf, förslås till ny ordförande för Centern. Att hela den pågående "kampen" om posten som ordförande inte är något annat än en mediajippo står allt mer klart. Nu får partistämman bara en kandidat att välja mellan ändå, politikerbroilern Annie Lööf (fd Johansson). Dvs valet är gjort redan innan partistämman av en valberedning. Precis som alltid annars. Mauderaten Olofsson har fått Centern att ta två steg till höger, och nu kan vi förvänta oss att Annie Lööf fortsätter med två nya steg åt höger och slutgiltigt förvandlar det gamla mittenpartiet till ett nyliberalt högerparti. Och naturligtvis får Centern göra som dom vill. Vill dom välja en ny ordförande som har Margareth Thatcher som sin stora idol och som vill bygga ut kärnkraften - så är det upp till dom.

Fred löser problem, krig löser inte problem
Senast den 11 augusti kommenterade jag det närmande och den anpassning till NATO som sker från den svenska militärledningen. Då tyckte jag bland annat till om det faktum att den svenska militären håller på att förvandla stora delar av Norrland till övningsfält för NATO-flyg. NATO är överlyckliga över att få stora områden att flyga och släppa bomber över. Det är inte så lätt att hitta bra områden i mer tättbebyggda centraleuropa. Och Sverige släpper med glädje in miljöförstörarna. Nu ser jag att försvaret vill utöka möjligheterna till att flyga, öva och släppa bomber över Vättern också. Än en gång för att tillmötesgå önskemål från NATO-vännerna om övningsområden. Militärledningen vill utöka antalet flygdagar över Vättern från 20 till 80 dagar om året. Man vill flyga och släppa bomber nattetid över Vättern 10 nätter varje år (NATO behöver ju öva även på nätterna). Totalt vill man få möjlighet att skjuta upp till 10.000 raketer och 30.000 skott med kanoner rakt ut i Vätterns dricksvatten. Utsläppen av flygfotogen vill man öka från 193 till 5600 kubikmeter rakt ner i Vätterns dricksvatten. Försvarsministern och högsta ansvarige, moderaten Sten Tolgfors, har inga kommentarer. Jag förstår att han vill hålla tyst. Tyst kommer det däremot inte att bli över Vättern!

Säg nej till EU
Nästa avsnitt i min pågående serie om politiker och ekonomer som börjar inse vart EU och Euron är på väg kommer här. Polens finansminister Jacek Rostowski varnar i en artikel i den polska tidningen Gazeta Wyborcza för en förestående kollaps av euron. Polen kommer inte att gå med i Eurosamarbetet innan den klarar en "jordbävning" förklarar han. DN:s kommentar blir: - "Om inte en ledande företrädare för det pågående polska EU-ordförandeskapet försöker dämpa motsättningarna kring euron, utan tvärtom eldar på, är det ett tecken på att Eurons kris har blivit riktigt allvarlig - och politisk". Som sagt...

Högerregeringen har bestämt sig för att ge Trafikverket 5 miljarder under ett par år för järnvägsunderhåll (och vägunderhåll). Men det blir inte ett korvöre för att öka kapaciteten. Jag tror att jag håller med gamle SJ-chefen Ulf Adelsohn, som inte är imponerad. För lite och för sent är hans kommentar.

Förresten undrar jag varför jag envisas med att skriva Hägerregeringen istället för Högerregeringen. Kan det ha något samband med en något stroppig attityd? Jag styrktes i den synen när jag hörde Fredrik Reinfeldt förklara för SVT:s Rapports reporter varför man inte förankrar sina förslag i Riksdagen. Fredde har fortfarande inte insett att han leder en minoritetsregering.

Friidrotts-VM pågår visst just nu. Och friidrott tillhör de sporter jag gärna tittar på. Det händer så mycket olika saker. Det är fascinerande att titta på långlopp som 10.000 meter. Dom kämpar i 9600 meter om en lämplig position för att sedan göra upp de sista 400 meterna. Jag blev imponerad av etiopiern som spurtade så fantastiskt de sista 400 meterna och lyckades vinna guldet precis på mållinjen. Han sprang sina sista 400 meter snabbare än vad vår svenska 400-meterslöperska gjorde i sitt kvallopp. Och det gjorde han alltså efter att innan dess ha sprungit 9600 meter. Dom här löparna håller ett marschtempo i en mil som jag inte lyckas komma upp i om jag skulle springa 100 meter. Jag gillar dessa långlopp bättre än sprinterdistanserna. Så jag missade 100-metersfinalen och dess antiklimax där storfavoriten Usain Bolt blev diskad för tjuvstart. Jag levde annars kvar i det gamla att man blev diskad efter sin andra tjuvstart. Regler är regler så det är inget att göra. Jag förstår att man skapat regeln som en eftergift till TV-bolagen. Dom vill ha lopp, inte en massa omstarter. Men jag tycker nog att TV-bolagen ska låta bli att lägga sig i idrottens regler.

Inga kommentarer: