fredag 26 augusti 2011

Hur länge överlever Euron?

Säg nej till Euron
Ställningen för Euron blir allt mer kritisk. Allt fler ekonomiska experter ser det som en fullt möjlig utväg att ett eller flera länder lämnar valutasamarbetet. Eller att det kan braka när som helst. Eurovalutan (och EU-samarbetet) har aldrig varit ett folkligt krav som maktens män (och några kvinnor) har accepterat. Det har istället varit ett projekt som dessa maktens män och kvinnor drivit framför sig. Ofta trots folkligt motstånd och protester från medborgarna. Folkets raseri ger krisen extra bränsle kan vi se. De EU-länder som valt att ställa sig utanför samarbetet har faktiskt klarat sig bättre än de flesta länder inom samarbetet. De enda som tjänat på Eurovalutan är Tyskland, detta eftersom valutapolitiken anpassats till Tysklands krav. Tyskland är ju den största ekonomin inom valutasamarbetet.

Dagens Nyheter vet hur dom ska göra för att få publicitet för sina regelbundna opinionsundersökningar. Den senaste undersökningen (dom görs av Synovates) visar att ett val med dessa siffror skulle ge en rejäl storstädning i Riksdagen. Hälften av riksdagens åtta partier skulle åka ut! Centern, Kristdemokraterna, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna hamnar alla fyra under 4%-spärren. Moderaterna är snart 3 gånger så stora som de tre stödpartierna är sammanlagt. Den s.k. Högeralliansen har visat sig vara rena självmordsuppdraget för främst Centern och Kristdemokraterna. Jag för min del tror faktiskt att Kristdemokraterna har gjort sitt i svensk rikspolitik. Det ska mycket till för att rädda partiet. Att Centern skulle trilla ner ännu mer trots den publicitet man fått genom partiledarvalet är kanske förvånande. Kanske är det så att ett byte från Mauderaten Olofsson till Annie Lööf inte lockar. Ett byte i den riktningen innebär ju att Centern cementerar sig till höger om Moderaterna. Men jag tror faktiskt att moderata stödröster kommer att rädda Centern. Att Sverigedemokraterna skulle åka ut är, tyvärr, ett önsketänkande. Det krävs en hel del ytterligare klavertrampande från islamofoberna och rasisterna i partiet samtidigt som väljarna ska tröttna på dom. Och även Vänsterpartiet tror jag kommer att klara sig. Om inte annat genom stödröster från vänsterradikala socialdemokrater. Det är långt kvar till nästa val, och mycket kan hända. Man jag tror att Kd åker ut, och resten klarar sig.

SJ
Det finns tillfällen då även en bloggare som läser jättemycket tidningar både på papper och på nätet helt förlorar förtroende för media. Det finns tillfällen när man undrar om det inte har hänt något eftersom media måste "hitta på" skandaler för att ha något att skriva om. De som läser Sven Tycker någorlunda regelbundet har nog förstått att jag är lite av järnvägsfreak. Jag har en stark tro på kollektivtrafiken i allmänhet och järnvägen som transportmedel i synnerhet. Detta förklaras nog delvis av att jag är uppvuxen i järnvägssläkt. Min pappa var järnvägare, min farfar var järnvägare, min farfars far var järnvägare och det blir inte mindre uppenbart eftersom även min morfar var järnvägare. Och det finns fler järnvägare i släkten, bland annat en kusin som är lokförare. Och jag har en stor modelljärnväg - nedpackad (både Märklin och andra kompletterande fabrikat och Egger-Bahn och kompletterande fabrikat). Det är därför kanske inte förvånande om jag läser "allt" som handlar om järnvägen. Expressen har lyckats konstruera en SJ-skandal med rubriken Lyxtågen klarar inte köra i söder. Och det måste man ju läsa. Själva rubriken begrep jag inte alls, men i ingressen till artikeln kommer det fram mer: - "Expressen kan i dag avslöja att tågen inte går att köra söder om Stockholm. Förklaring: Tågen klarar inte av kurvorna.". Och då börjar man fundera. Är kurvorna i södra Sverige skarpare än i norr och tågen byggda så att dom inte klarar skarpa kurvor? Men när man läser färdigt så förstår man att Expressens reporter Fredrik Sjöshult hade ingen bra story, så då fick han konstruera en sådan. För det kan väl inte vara så att han inte begriper något? Verkligheten bakom storyn är nämligen att SJ:s nya tåg, SJ3000, inte är utrustat med den lutningsfunktion som gamla X2000 har. Det innebär att man av bekvämlighetsskäl för passagerarna inte bör köra lika fort med dessa tåg i kurvorna som med X2000. Allså gör SJ så att de nya tågen sätts in på linjer från Stockholm mot Karlstad, Dalarna och Jämtland medan alla X2000 används på södra och västra stambanan mot Göteborg och Malmö. Helt enligt SJ:s strategi. X2000-tågens lutning är ganska unik och SJ har helt enkelt satsat pengarna på högre komfort istället för att spara några minuter. Det finns en hel del att kritisera SJ för (och ännu mer hela den svenska järnvägspolitiken), men i det här fallet har Expressen spårat ur - inte SJ.

Utsläppen av radioaktivt cesium efter kärnkraftskatastrofen i Fukushima motsvarar utsläppen från 168 bomber av Hiroshima storleken. Jag vidhåller att detta är en typ av verksamhet som mänskligheten INTE ska syssla med.

Inga kommentarer: