tisdag 30 november 2010

Vita Huset som sladdercentral

I USA fortsätter upprördheten över Wikileaks publicerade handlingar från den amerikanska diplomatkårens sladderkultur att sprida sig. Och upprördheten är tydligen mycket stor. Allt från den högsta politiska ledningen till nyhetsreportrar och kommentatorer är upprörda. Och det är över att det läckt ut dokument överhuvudtaget som man är upprörda. Inte att amerikanska diplomater är värre sladderkärringar än våra fördomar av kafferep. Inte att USA:s utrikesdepartement uppmanat sina diplomater att spionera på FN-ledamöter från andra länder genom att ta reda på deras kontokortsnummer, försöka skaffa DNA från dom osv. Och upprördheten i USA är större över dessa läckor än över tidigare avslöjanden av hur amerikanska militär helt slopat anständighet och demokrati för att tortera krigsfångar och andra fångar. USA:s ranking på min topplista har sjunkit rejält. USA är en ledande demokrati, och då har man rätt att ställa större krav. Att Calle Str.. f'låt Bildt håller med är inget jag förvånas över. Han är ju en så stor tänkare...

Medan jag skriver det här lyssnar jag på en repris av SR:s program Skolministeriet. Bland annat deltar en folkpartistisk skolpolitiker som hette Roger Haddad. Först trodde jag att han var någon sorts parodi på Major Jan "skoltalibanen" Björklund. Men det visar sig att han tydligen finns på riktigt. Hans övertro på elitutbildning, envisa upprepande av "flumskola" och totala okunskap i pedagogik visade sig vara på riktigt. Karln sitter tydligen till och med som suppleant i Riksdagens Utbildningsutskott. Jag hoppas verkligen att ordinarie ledamöter alltid är närvarande så han inte får nå't större inflytande på den svenska skolan!

Och en som verkligen inte tror på utbildning alls är moderaten Isabella "Blondinbella" Löwengrip. Hon ska ju få leka med en egen tidning och rekryterar därför nu journalister. - "Jag tycker journalistutbildningen är ett skämt i Sverige." säger hon och föredrar skrivkåta skribenter utan utbildning. Jag skulle vilja säga att om man läser mycket av det som skrivs inom "lättare" media så är jag övertygad om att det finns allt för många som kallar sig journalist utan att ha fått någon som helst utbildning. Men detta är kanske Moderaternas nya politik, att utbildningens fördelar bara är en myt. Den nya Gymnasieskolan kommer ju att ge färre än i dag behörighet att gå vidare till högre utbildning. Så jag antar att denna Blondin hyllar den förändringen. Varför skaffa en utbildning, det är ju bara bortkastade pengar. Ut och jobba istället!

Jag noterar förresten att fru Silvia Sommerlath / Bernadotte fortsätter att försvara sin pappas nazistanknytning. "Han har inte gjort något fel!" Han var inte mer nazist än vad andra tyskar var hävdas det från släkten Sommerlath. Detta istället för att acceptera faktum och ta avstånd från detta och konstatera att det var då. Nu är en annan tid och själva har man inga sådana kopplingar. Fakta är att Walther Sommerlath redan 1934 gick med i det tyska nazistpartiets avdelning i Brasilien. Detta gjorde han av övertygelse, inte för att han var tvungen. När han återvänder till ett Tyskland präglat av judehets och krigshets tar han över en tidigare judiskt ägd fabrik. Detta är man inte tvungen till. Säg som det är Silvia. Ta avstånd från din pappas nazism, annars kan vi inte annat än tro att du själv har sympatier åt det hållet. Tyvärr var nazistiska idéer populära på den här tiden. Allra helst uppe på den övre samhällsstegen.

Carl Bildt
Handelsministerns hus
Slutligen noterar jag att när Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt i Riksdagen ställer frågor till Utrikesminister Carl Bildt om Hans kontakter med Lundin Oil, och Lundin Oils ansvar för massmord i Sudan så svarar inte ens Carl Bildt själv på frågorna i Riksdagen. Han skickar fram en annan minister, Handelsminister Ewa Björling. Jag är helt övertygad om att denna ovilja att utreda Lundin Oils ansvar för massmorden i Sudan beror på de mångmiljonbelopp som Lundin Oil skänkt till Moderaterna i bidrag. Och eftersom Moderaterna vägrar att offentliggöra sina partibidrag så kan jag ju inte tro något annat. Genom Moderaternas envisa motstånd till en lag som tvingar de politiska partierna att offentliggöra sina bidragsgivare är Sverige tillsammans med San Marino, Malta och Schweiz de enda länder i Europa som saknar sådana regler. Regler som krävs från bland annat Europarådet. Snälla Calle, berätta hur mycket pengar Lundin Oil skänker till Moderaterna! Bilden visar den enplansvilla som nämnda moderata Handelsminister byggde i Ekerö. Ja, det stod så på bygglovet, men som ni ser så blev huset lite lätt förändrat! Men, har man pengar så kan man ju ta sig lite rättigheter. Jag menar bilden till höger alltså - den till vänster visar en glad Calle Bildt..

Annars är jag faktiskt rejält trött på kylan. Och så är vi inte inne i december än!

Inga kommentarer: