fredag 26 november 2010

Om att medvetet försämra kollektivtrafiken

Trafikverket vill, som jag berättat tidigare, höja de avgifter som järnvägsbolagen får betala för att köra på järnvägsspåren. Effekten blir naturligtvis att priset på biljetterna får höjas. Och dyrare resor minskar resandet. Och så har man uppnått syftet, att föra över resande från järnväg till vägar. Allra värst drabbat blir resandet över Øresundsbron. Här vill Trafikverket höja den avgift som Øresundstågen betalar för att köra över bron från nuvarande 2 miljoner kronor om året till 165 miljoner kronor om året. Detta skulle innebära att man får höja priset på biljetterna med 40%. Vilket i sin tur naturligtvis innebär att målet uppnås, en förflyttning av resandet från järnvägar till vägar.

Järnvägslinjer i Skåne
En annan åtgärd för att försämra järnvägsresandet är den avreglering som genomförs vid nästkommande årsskifte. Det blir då i princip fritt fram för vem som helst att köra tåg eller buss. Och det kan ju låta bra vid en första tanke. Och det är inte längre än till just den första tanken som Högeralliansen kommit i sitt funderande när man genomdrev förändringen. Men här i Skåne protesterar till och med partikamraterna till Fredrik Reinfeldt och hans röstboskap inom stödpartierna. Det kan nog finnas intresse från olika privata bolag att starta trafik på redan i dag lönsamma linjer. Problemet innebär att t.ex. Skånetrafiken som sköter all kollektivtrafik i Skåne förlorar förtjänsten på de lönsamma linjerna, förtjänst som används för att trafikera mindre lönsamma linjer. Linjer som ju inte är intressanta för de privata bolagen heller. Alltså får man antingen öka skattefinansieringen, lägga ner linjer eller höja biljettpriserna. Ett annat problem är samordningen. 1000 kör Skånetrafikens tåg, 1020 Arrivas tåg och 1040 kör BK Tågs tåg. Missar du tåget 1000 får du vänta till 1100 när nästa Skånetrafikens tåg kör. Om du inte har biljetter till alla bolagen. Men det kostar ju mer. Vi har en mindre del av detta problem redan i Skåne. Skånetrafiken kör Øresundståg mellan Malmö - Göteborg. Men, även SJ kör exakt likadana tåg mellan Malmö - Göteborg. Dom har bara lite annorlunda dekor - och helt olika biljettsystem. Det gäller att man stiger på rätt tåg så man inte står där med biljett till Skånetrafiken, men det råkade vara ett SJ-tåg. Dom problemen kommer att öka kraftigt. Det är bara dumheter och är alltså ännu en metod för att försämra kollektivtrafiken i den heliga fria konkurrensens namn.

1999 hade de som stod utanför arbetsmarknaden en ekonomisk standard som var 75% av vad de som hade förmånen av att kunna jobba hade. 7 år senare, 2006, hade den siffran sjunkit med 6 procentenheter till 69%. Ett rejält misslyckande för den Socialdemokratiska regeringens politik att minska klyftorna i samhället. Bara ytterligare tre år senare, 2009, hade siffran sjunkit med ytterligare hela 8 procentenheter till 61%. En rejäl framgång för Högeralliansens politik att öka klyftorna. Det kan uttryckas på annat sätt också. 1999 hade 8,4% av svenskarna vad som kallas låg ekonomisk standard. Det innebär att dom tvingas leva på mindre än 60% av medianvärdet för svensken. 2009 hade den siffran ökat till 13,6%. Ännu en framgång för Högerpartiernas önskan om ökade klyftor i samhället. Antalet barn som lever i familjer som är långvarigt beroende av försörjningsstöd ökar år efter år. Nära tre procent av unga under 18 år har hamnat i den situationen. Det är en ökning med 10.000 till 54.000 under den tid Högeralliansen har härjat genom att försämra arbetslöshetsförsäkringen och försämra sjukförsäkringen. Men, det är en lönande politik för den som är privilegierad. Genom att satsa på de som redan har det väl förspänt lockar man till sig deras röster. Resten får väl skylla sig själva. Egoismen härjar!

Min förhoppning i går om att det fanns en chans för att riksdagsmotioner från företrädare för den rödgröna oppositionen som krävde att Sverige skulle ansluta sig till resten av den demokratiska världen sket sig tydligen. Det handlar om att Sverige ska införa regler som tvingar de politiska partierna att offentliggöra vem eller vilka som finansierar deras verksamhet. Sådana regler finns i alla andra demokratiska länder. I Europa är det bara San Marino, Malta och Schweiz som saknar sådana regler. Och så Sverige alltså. Det är främst Moderaterna som har något att dölja och därför vill fortsätta med vårt unika hemlighetsmakeri. Nu har det visat sig att de tre små moderata stödpartierna är just detta, alltså enbart moderata röstboskap. Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna tycker egentligen att hemlighetsmakeriet ska upphöra, men när motionerna behandlades i Konstitutionsutskottet valde man att fortsätta vara moderata röstboskap och gömde undan sina egna åsikter till förmån för ordern från Fredrik Reinfeldt. SKAMLIGT! Att Sverigedemokraterna vill hemlighålla vem som finansierar dom förstår jag, men jag kan inte annat än dra mina egna slutsatser om varför Moderaterna också vill fortsätta hemlighetsmakeriet.

Inga kommentarer: