måndag 15 november 2010

Monas sorti

Mona Sahlin
Situationen för Mona Sahlin blev ju till slut helt omöjlig. En intressant fråga är om det är stämningen bland partimedlemmarna som tvingat fram en avgång, eller om det är en uppblåst mediakampanj som tvingat fram beslutet? Direkt vidrigt är att i dag läsa en mängd borgerliga ledarsidor hylla Mona Sahlin och beklaga avgången. Det är i många fall samma tidningar som under valrörelsen mycket skickligt utnyttjade den "Mosa Mona kampanj" som pågick på många håll. Jag har aldrig tillhört Monas fanclub, det handlar om politiska sakfrågor. Men mycket av kritiken tycker jag är orättvis. När Mona valdes fick hon ett mandat att vara en annorlunda partiledare än Göran Persson. Görans "HSB-politik" (Han Som Bestämmer) skulle nu lämnas och vara en passerad tid i partiets historia och istället skulle man ha en partiledare som lyssnade och delegerade. Men nu handlar en stor del av kritiken om att Mona Sahlin inte tagit kommandot och varit just en HSB-politiker (Hon Som Bestämmer). Men någonstans får man ju faktiskt bestämma sig. Själv får jag hoppas att det inte väljs en ny partiledare i form av Thomas Bodström eller någon annan från högerfalangen i en iver att lägga sig så nära Moderaterna som det är möjligt. Men för en bloggare som vacklar likt en dålig lindansare mellan och S och V skulle ett sådant val samtidigt som Vänsterpartiet väljer Jonas Sjöstedt till ny partiledare ju faktiskt göra valet lätt igen.

I förra veckan skrev Trafikverket till Regeringen och gjorde klart att man nästa år inte kommer att kunna sköta underhållet av järnvägarna på ett tillfredsställande sätt. Man beräknar att antalet försenade tåg kommer att fördubblas. Det finns också en stor risk för att en del mindre trafikerade linjer i glesbygden helt enkelt får läggas ner. Skälet är att anslaget från Högerregeringen till Trafikverket för underhåll av Sveriges järnvägar har sänkts med 700 miljoner kronor. Detta samtidigt som kostnaden för underleverantörer höjs, antalet tåg ökar och fler järnvägar ska underhållas. Den intelligenta slutsatsen från Trafikverket är att det inte går ihop. Som tågresenär är vi lyckliga över att Högeralliansregeringen prioriterat att sänka skatter och väljer att hellre subventionera städningen hemma hos disponent Ankarcrona. Den nya Infrastrukturministern, Catharina Elmsäter Svärd, tror att det hela löser sig. Hon verkar lika intelligent som sin företrädare Åsa Torstensson som ju fick sparken. Men, det är väl här precis som med allt annat att det är Finansminister Anders Borg (m) som bestämmer enväldigt.

När nu Utbildningsminister Major Jan "skoltalibanen" Björklund fått härja i skolorna under en mandatperiod börjar hans gärningar slå igenom på allvar. 9:ornas avgångsbetyg har efter 10 års ständigt förbättrade resultat nu börjat sjunka. En rapport från Skolverket berättar detta i en ny rapport. Hurra för Folkpartiets Jan Björklund!

Slutligen noterar jag att svenska Postverket i dag satt nytt rekord. Jag brukar få posten omkring klockan 12. Det kan hända att det är sent så att man får vänta till ett eller i värsta fall halv två. I dag var den fortfarande inte kommen klockan fyra, däremot låg den i lådan halv sex på kvällen. Har brevbärarna gått ut i vild strejk i dag?

Inga kommentarer: