lördag 20 november 2010

Sensation i Vatikanen

Vatikanstatens flagga
En enorm sensation har inträffat inom den katolska kyrkan. Hela den katolska tron skakar tydligen i sina grundvalar. Påven Benedictus XVI har nämligen i en bok som kommer ut inom kort berättat att han tycker det är OK att använda kondom för att minska risken för spridning av HIV. Den katolska kyrkan kommer aldrig att bli som förr.

Svenska Freds
Nu har tydligen NATO beslutat sig för att följa Sveriges exempel, dvs att inrikta sig på att krigandet i Afghanistan ska vara slut 2014. När de Rödgröna nyligen krävde samma sak för just de svenska trupperna, dvs att inriktningen skulle vara att de svenska trupperna skulle tas hem till 2014, så ansågs detta från Calle Str.. f'låt Bildt och det andra krigsälskande anhanget i Högerregeringen som något hårresande. Men till och med Calle är tydligen inte för envis utan kan ändra sig. Först kunde Sverige anta den inriktningen, och nu även the Big Boss i form av NATO. Bra tänkt. Fast uppriktigt sagt så hade ju faktiskt de flesta inblandade länder (inklusive den korrupta regimen i Afghanistan) antagit samma inriktning redan före Sverige.

Diskussionen och spekulationen om vem som ska bli ny partiordförande för Socialdemokraterna börjar nästan anta rent komiska proportioner. Hur som helst, så står en sak klar. Ett av Socialdemokraternas största problem är den nästan totala bristen på egen media. Att läsa debatten i frågan på alla borgerliga ledarsidor är både humoristiskt och skrämmande. Jag har en misstanke att partiledarfrågan debatteras mer utanför partiet än den görs inom partiet. Inom det Socialdemokratiska partiet inser man i allmänhet att debatten får ta den tid det tar. Det är inte nästa vecka som en ersättare ska väljas. Däremot verkar en stor del av alla dessa borgerliga debattörer vara jätteoroliga för att det inte redan efter en vecka ha utkristalliserats en kandidat. Jag är övertygad om att frågan löser sig - däremot är jag inte säker på att det löser sig på ett bra sätt...

Ibland blir man lite förundrad över "det kända folket" och deras proportioner i livet. I dag berättas det dels om Christer Sandelin som åkt fast för rattfylla och för att ha kört mot rött ljus. Det är bara några veckor sedan han åkte fast för fortkörning. Vidare berättas om Jay Smith som tydligen är nå'n Idolkändis. Som nu avslöjats för att ha rökt lite för starka varor. Polisens provtagning var väl lite för positiv... Men han fick visst fortsätta tävla i Idol ändå. Spännande syn på vilka idoler TV4 vill att våra ungdomar ska ha.

Men, spännande är att läsa dessa "idolers" bortförklaringar. Jay Smith säger: - "Nu var det för att jag var berusad och inte tänkte mig för". Mitt tips till Jay är att det inte är en dum idé att låta bli att dricka sig full. Det är många dumheter som inte hade hänt om den som begick dumheten hade valt att hålla sig nykter istället. Christer å andra sidan tyckte tydligen inte att det var så allvarligt att köra mot rött. Polisen är bara ute efter att jaga honom. Mitt tips till Christer är att om han håller sig nykter och följer trafikreglerna så går allt bra. Jag tycker att det låter tryggt att veta att Christer blir utan körkort en tid. Det blir lite säkrare i trafiken då.

Slutligen noterar jag att jag INTE tycker det är kul med blöt snö på marken.

Och jag tycker inte heller om att jag håller på att bli allt mer förkyld. När jag nu äntligen ska ha ett uppehåll i arbetslösheten och ska jobba ett tag från tisdag så är ju inte det bästa att dyka upp på arbetsplatsen snörvlande och nysande.

Inga kommentarer: