tisdag 9 november 2010

The Go(o)d Guys

USA:s flagga
Jag lyssnade på en debatt på P1 Morgon i morse mellan Roland Poirier Martinsson från högerns tankesmedja Timbro och Göran Greider på den socialdemokratiska tidningen Dalademokraten. Dom diskuterade det amerikanska spionaget på svenska medborgare i Sverige. Roland Poirier Martinssons tankar om USA som den "goda kraften som skyddar demokratierna" fick mig att skratta en hel del. USA skyddar verkligen inte demokratier, inte om dessa demokratier hotar amerikanska intressen. Jag tror inte att alla de som bor i olika Latinamerikanska stater som drabbats av invasioner och militärkupper på löpande band så fort man fått en ledning till vänster håller med Timbro. USA är en demokrati, men en demokrati fattar inte automatiskt goda beslut bara för att man är en demokrati. Se t.ex. alla USA-betalda militärkupper och invasioner runt om i världen. Se Israels ockupation och behandling av palestinier. Och det förtjänar att påpekas att Hitler kom till makten i demokratiska val. USA är en stormakt som anser att dom i kraft av att dom är en stormakt också har rätt att göra lite som dom vill om deras intressen är hotade. Och deras intressen kan hotas av en annan demokrati.

Israels flagga
Samtidigt som Israels premiärminister Benjamin Netanyahu har åkt till USA för att, som det sägs, försöka få igång fredsförhandlingarna med palestinierna igen så meddelas det att Israeliska myndigheter godkänt byggandet av ytterligare 1300 bostäder för judar i den östra delen av Jerusalem som Israel har ockuperat och annekterat. En annektering som inte erkänts av resten av världen som istället anser att Jerusalem ska vara en öppen stad för tre religioner (judar, kristna och muslimer) och att den östra delen ska vara en del av en blivande palestinsk stat. Den som INTE ser den israeliska politiken som provocerande - räck upp en hand.

En hel del tyder på att Polisen är på väg att klara upp en del av de skottlossningar som varit i Malmö där helt oskyldiga personer med utländskt utseende beskjutits. Men, det finns tydligen media som tycker att lösnummerförsäljning är viktigare än att brottet klaras upp. Bland annat Expressen (med sin lokala kopia Kvällspesten i Malmö) har i dag publicerat namn och bild på den man som anhållits som misstänkt. Bland annat blir nu vittneskonfrontationer värdelösa när vittnena kunnat se bilder på den misstänkte i tidningen. Jag tycker att Expressens Thomas Mattsson kan ta sig i häcken. Jag hoppas att det straffar sig upplagemässigt och inte tvärtom.

Om det verkar som om Polisen gjort bra ifrån sig i Malmö så verkar Säkerhetspolisens aktion i Göteborg mot misstänkta terrorister av palestinskt ursprung vara ett enda stort fiasko. Männen har släppts och det finns inte längre några misstankar mot dom. Det fanns inget terrorhot i Göteborg, bara ett avlyssnat telefonsamtal som handlade om sprängande huvudvärk.

Giriga slipsnissar
Jag har svurit åt Nordea en aning. Och har nu konstaterat att jag uppenbarligen inte tillhör de önskvärda kunderna. För några veckor sedan framgick det att Nordea skulle betala ut frikostiga bonusar till de fina slipsnissarna på banken. Totalt skulle 2,4 miljarder kronor betalas ut till de giriga gubbarna. Jag gjorde en beräkning och kom fram till att detta motsvarar drygt 160 kronor från varenda innevånare i Sverige och Finland. Det är alltså inga småsummor. Jag skrev in en synpunkt till banken och drog slutsatsen att detta var möjligt eftersom jag i princip inte får någon ränta på mina pengar hos banken samtidigt som skillnaden mellan den obefintliga ränta jag får och den ränta jag får betala på mitt lån har ökat. Och samtidigt tvingas min mamma nu betala för ett Visa-kort för att överhuvudtaget komma åt sin pension. Efter lite skriftväxling med stackarna på Nordeas Information har nu jag fått en länk till en förklaring av deras policy för löner och ersättningar. Och det var när jag försökte läsa denna policy som jag konstaterade att jag och min familj helt klart inte tillhör Nordeas önskvärda kunder. Att inte ens kunna ha policyn ordentligt på svenska säger allt.

Inga kommentarer: