måndag 31 maj 2010

Piratstaten Israels självmål och katastrof

Den Israeliska militära attacken mot Ship to Gaza skeppen på internationellt vatten kommer att få svåra konsekvenser för Israel under lång tid framåt. Exakt vad som hänt är fortfarande oklart. Den israeliska mörkläggningen har varit effektiv. Det står dock klart att minst ett 10-tal personer ombord på båtarna skjutits ihjäl, kanske mångdubbelt fler. Uppgifterna om hur många fler varierar dock. En i stort sett enig omvärld fördömer övergreppet. Det gäller i stort sett alla länder, inklusive länder som normalt ses som allierade med Israel. Och i Sverige gäller det i stort sett alla de politiska partierna.

Palestinas flagga
Folkrättsexperter, som Ove Bring och doktoranden i folkrätt vid Stockholms universitet Mark Klamberg är helt eniga om att Israel inte hade någon som helst rätt att överhuvudtaget borda fartyg från andra länder ute på internationellt vatten.

Fast bland de mest ihärdiga Israelvännerna håller man stånd. MUF:s ordförande Niklas Wykman skriver "Ship to Gaza är terrorister" och "nyttiga idioter och ideologiskt drivna israelutrotare." Högerdebattören Dick Erixon talar om "Gaza-aktivister orsakade strid" och "våldsamma attacker från Gazaaktivisterna" som anledning till att minst 10 personer dödades. Dock inga israeler konstigt nog.

Det är nu dags att på allvar göra klart för Israel att deras herremansfasoner mot palestinierna måste få ett slut. Precis som palestinierna måste acceptera att staten Israel är en realitet så måste Israel omedelbart lämna alla ockuperade områden och erkänna den palestinska staten. De enda vinnarna på den här terroraktionen är de grupper "på den andra sidan" som också vill använda terror som metod.

Vårjogging 2010: Det blir sista gången jag använder den inledningen. Det känns nästan lite nostalgiskt! Men, rent formellt får det väl sägas att det i dag är sista dagen på våren. I morgon början sommarmånaden juni och rubriken ändras. Jag fortsätter att lyckas hålla min löparplan. En lite längre runda på måndagen och sedan en lite kortare (men lite högre tempo) på onsdag/torsdag. I dag alltså en längre runda. För mig innebar det i dag min 10,2 km runda. Det hade "lovats" regn framåt dagen, så jag valde att inte ge mig iväg för sent på förmiddagen. Och det bidrag också till att jag valde den lite kortare av mina längre rundor. Men dom verkade ha fel på SMHI. Det blev snarare soligt framåt efter lunchen. Under löpningen försökte jag att hålla tempot uppe, och det gick alltså ganska fort. Tiden, 55.15, är mer än 2 minuter bättre än årsbästa. Och jag fortsätter att vilja påpeka att jag känner mig ganska stolt över min löpning just nu.

Inga kommentarer: