måndag 24 maj 2010

Hjälp för behövande?

För några dagar sedan läste jag om en centerpartist som var missbelåten med Valkompassen som man kan hitta på lite olika tidningar. Hur hon än gjorde så fick kompassen henne till att bli Sverigedemokrat! Om detta resultat säger mest om Valkompassen eller om Centerpartiets åsikter kan jag inte uttala mig om. Hur som helst gjorde jag på skoj testet som test och kunde konstatera att jag också låg närmare Sd än C. Fast skillnaden, 16% mot 11% var inte så avskräckande. Kd:s 8%, Fp:s 5% och M:s 3% var också ganska avslöjande. S hamnade på 52%, Mp på 62%, Fi på 67% och V på 79% så lite rätt hade nog kompassen. Fast jag vägrar tro att jag ligger närmare Mp och Fi än jag ligger S. Så helt rätt hamnar man inte. Förresten så hamnade Piratpartiet allra lägst, med bara drygt 1%. Det måste vara den fråga där jag svarade "Vet ej" som gav den procenten. Pp är väl det enda parti som gjort sitt valprogram på åsikten att man inte har någon åsikt i nästan alla frågor. Testa själv. Men ta resultatet med en nypa salt - en rejäl nypa salt.

Och på tal om det kommande valet så fortsätter opinionsundersökningarna att trilla in som ett spöregn. Senast ut är Skop som publiceras i flera olika tidningar. Vinnarna i denna undersökning (jämfört med förra månaden) är Moderaterna (+2,2 till 30,3%), Vänsterpartiet (+1,3 till 5,8%) och Miljöpartiet (+0,6 till 10,9%). Förlorare är Sverigedemokraterna (-2,1 till 2,9%), Folkpartiet (-1,0 till 6,0%) och Kristdemokraterna (-0,6 till 4,0%). Socialdemokraterna (+0,1 till 33,7%) och Centerpartiet (-0,2 till 5,0%) får väl säjas vara stillastående. Skillnaden mellan blocken i den Rödgröna oppositionens fördel ökar från 3,5% till 5,1% medan Sverigedemokraterna alltså är en bra bit från att kunna komma in och rädda Fredrik Reinfeldts fortsatta maktinnehav. Snarare är det Kristdemokraterna som balanserar på spärren istället.

Vårjogging 2010: Måndag innebär traditionsenligt veckans första löparrunda på förmiddagen. En runda som enligt planen skall vara lite längre. Efter att studerat vädret och kommit fram till att det varken var för varmt eller för kallt så bestämde jag mig för att dra till ordentligt och ta den långa 12,5 km långa rundan via Vrams Gunnarstorps såg och Maglaremaa. Någon ansträngning för att springa fort gjorde jag inte utan jag höll ett lätt marschtempo och njöt av naturen istället mellan flåsningarna. Tiden 1.11.00 visade sig vara riktigt bra. Det är nästan fem minuter bättre än vad jag tog på mig förra gången för nästan en månad sedan. Jag blir allt mer stolt över mig själv.

Enligt en brittisk undersökning är iPhone den 8:e mest viktiga uppfinningen före sådant som toaletten, kylskåpet, kameran eller glasögon. Jag skulle vilja hävda att "köpta och oseriösa opinionsundersökningar" också platsar på listan. Här är hela listan: 1 Hjulet, 2 Flygplanet, 3 Glödlampan, 4 Internet, 5 PC:n, 6 Telefonen, 7 Penicillinet, 8 iPhone, 9 Toaletten, 10 Förbränningsmotorn, 11 P-pillret, 12 Tvättmaskinen, 13 Centralvärmen, 14 Kylskåpet, 15 Värktabletten 16 Ångmotorn, 17 Frysen, 18 Kameran, 19 Bilen och 20 Glasögonen. Detta är HUMOR!

Slutligen noterar jag att Knugahuset bestämt sig. Istället för svensk tradition och svensk kyrkorutin så ska bröllopet mellan Vickan och Daniel präglas av importerat amerikanskt Hollywoodbjäfs. Pappa ska inne i kyrkan lämna över sin dotter till nästa karlslok som tar över äganderätten. Kungahuset kommer alltså istället för att bevara de svenska traditionerna att införa en amerikaniserad kvinnofientlig tradition. För ni ska se att detta kommer att sprida sig som en löpeld.

Inga kommentarer: