söndag 30 maj 2010

Med Folkpartiet för mer statlig verksamhet

Helsingborgs Dagblad (så där rent allmänt borgerlig) skriver i dag i sin huvudledare om Folkpartiets solokörningar. Under rubriken FP går sig egen väg igen skriver man först och främst om Major Jan "talibanen" Björklund och Folkpartiets argumentation för att göra A-kassorna obligatoriska och förstatligande av dessa. Och Folkpartiets krav (och rent allmänt krav från Högern och dess stödpartier) på att man helt plötsligt vill förstatliga en verksamhet som inte redan sköts av staten är ju intressant. Ledarskribenten Sven-Åke Olofsson skriver: - "En arbetslöshetsförsäkring bör omfatta alla och vara statlig, särskilt som staten bidrar med den största delen av pengarna." Är det inte konsekvent att byta ut "arbetslöshetsförsäkring" mot t.ex. Sjukhus, Vårdcentraler, Barnomsorg, Skolor, Kollektivtrafik, Renhållning osv osv. Jag ser det som mycket positivt att man nu från allt fler borgerliga ledarpersoner inser att den allmänna servicen i samhället ska utföras av samhället och inte säljas ut till en massa mer eller mindre seriösa privata entreprenörer. Jag ser med tillförsikt fram emot en fortsättning på denna utvecklingen.

Tydligen har Pappa Kung Tjabo tagit mycket illa vid sig av brytningen mellan Madeleine och Jonas. Mycket tyder på att hela apanaget till Madeleine har dragits in som bestraffning. Hon tvingas nu leva i exil i utlandet hos några välvilliga överklassvänner som tar hand om henne. Pengarna är slut. På en bild i Aftonbladet i dag kan vi t.ex. se att hon inte har råd att köpa kläder. Den stackaren tvingas gå omkring i trasiga och fransiga avklippta gamla jeans. Stackars tös! Är det verkligen rimligt att en medlem av den svenska kungliga familjen ska behöva förnedra sig på det viset? Uppenbart är att i varje fall Försäkringskassan avslagit hennes begäran om sjukpenning för "kärleksbekymmer". Jag tycker vi startar en insamling till förmån för Madeleine så att hon kan köpa sig nya hela kläder.

Hantverksdagar i Perslund
Åstorps Hembygdsförening har i helgen arrangerat Hantverksdagar i Perslund i anslutning till hembygdsgården. Det har varit öppet för visning av samlingarna, hantverkare som sålt sina alster, utställning av gamla (och nya) traktorer, vagnar och andra redskap och dessutom en mängd andra aktiviteter. Kevin har varit och hjälpt till både i går och idag. Men jag har bara hunnit med ett snabbt besök i dag. Tyvärr började det just då regna, så det fick bli ett kort besök.

För övrigt hör jag att jag skänkt en glasservis för 300.000 kronor eller något sådant i lysningspresent till Vickan och Daniel. Det visste jag inte om i förväg. Men, nu ska jag inte vara elak. Det är riktigt roligt att Victoria och Daniel får varandra. Jag hoppas dom får ett trevligt bröllop. Och att dom får leva lyckliga och friska länge tillsammans. Jag hoppas också att dom får friska barn, om dom väljer att vilja ha barn. Jag skulle också vilja hoppas att dom slipper den överdrivna bevakning av deras liv som gäller. Enklaste vägen ut vore att helt enkelt avsäga sig tronen och rekommendera svenska folket att införa republik.

Och på tal om den debatt om yttrandefrihet som varit så aktuell en tid så läste jag en liten notis i lokala HD som kan kopplas till det ämnet. Höganäs moderata kommunalråd Péter Kovács har blivit putt på Höganäs nedre byaförening. Dom har nämligen i ett flygblad (som bland annat hamnat i Péter Kovács brevlåda) varit negativa till den moderatstyrda kommunens omstridda planerna på att bygga ett höghus med hotell och bostäder nere i hamnen. Och det gillade inte Péter Kovács. Han blev så sur så han hotar med att stryka byaföreningen som remissinstans. För det är klart. Man kan ju inte ha remissinstanser som tycker fel! Bara en fundering jag har apropå debatten om yttrandefrihet.

Inga kommentarer: