lördag 22 maj 2010

Överbetalda och bortskämda divor

IIHF:s (International Ice Hockey Federation) svenska kommunikationsdirektör Szymon Szemberg skrev för några dagar sedan en krönika på förbundets hemsida med anledning av alla NHL-proffs som tackat nej till att delta i sina landslag under Hockey-VM. Han skriver bland annat: - "Hur kan en spelare som är 22 eller 25 eller 27 och som just blivit utslagen ur slutspelet vara trött? Trött är en gruvarbetare som jobbar i en fuktig grop, som aldrig ser dagsljus och försörjer en familj på fem i en liten tvårummare. Trött är en ensamstående mamma med två små barn, som jobbar dubbla skift som vårdbiträde och städerska för att få det att gå ihop." Och han fortsätter: - Spelare som säger nej till att spela VM vänder ryggen inte bara mot sina landslag och fans, utan också mot det system som gjort dom rika och berömda. De borde ge tillbaka - men låter bli." Tilläggas kan att efter våldsamma protester från NHL plockades krönikan bort från hemsidan. Något för den svenska debatten om yttrandefriheten? Undrar om Göran Hägglund har protesterat? Se lite senare i bloggen. Tilläggas kan att jag instämmer till 100% i vad Szymon Szemberg skrev.

Fåren i Kalvahagen
Det börjar bli rutin att Kimmy och jag tar vår eftermiddagspromenad genom Kalvahagen. Jag kunde i går konstatera att man nu släppt ut fåren uppe i Kalvahagen. Men både i går och i dag höll dom sig på ängen som ligger nedanför själva Fårahagen. Fast det är öppet för dom att gå upp i den lite mer varierande växtligheten i själva Kalvahagen / Fårahagen. Förhoppningsvis upptäcker dom att kosten är mer varierad där. Det är ju liksom trevligare med fåren där än nere på en anonym äng. Jag vill passa på att påminna om min Facebookgrupp Vi som gillar Kalvahagen. Den står öppen för alla som känner för Kalvahagsområdet.

Göran "Pastorn" Hägglund (kd) är tydligen mycket kritisk till Lars Ohly (v). Tänk vad förvånad jag är! Nu handlar det om Lars Ohlys synpunkter och uttalanden med anledning av Lars Vilks islamofobiska konst. Göran Hägglund tänker tydligen göra det till en valfråga att skydda konstnären Lars Vilks yttrandefrihet att förolämpa muslimer samtidigt som politikern Lars Ohly INTE har någon yttrandefrihet att samtidigt kritisera Lars Vilks publicitetshungriga islamofobi. Jag tänker därför utnyttja min egen yttrandefrihet och säga att Lars Vilks är en usel konstnär som drivs av ren och skär publicitetskåthet. MEN, vi har alla rätt till våra åsikter och att framföra dessa. Lars Vilks OCH Lars Ohly OCH Sven Ohlsson. Min främsta kritik riktas mot de som använder våld för att förhindra någons yttrandefrihet. Och i andra hand går min kritik mot de som missbrukar sin yttrandefrihet för att förolämpa andra människor i egen publicitetshunger. I tredje hand går min kritik mot de som bara anser att vissa ska ha yttrandefrihet.

Livsfarliga skor?
Ibland förundras man över människors humor. Hur man ska tolka det här vet jag inte. Att någon klättrat upp till tågens livsfarliga ledningar och där bränts så av strömmen att det bara är skorna kvar? Att löpardojjor är livsfarliga? Att det är livsfarligt att gå barfota? Hur som helst har alltså någon lyckats hiva upp ett par (nästan nya) dojjor till att hänga i skylten över vägen vid järnvägsövergången på Östergatan. Det är med spänning jag ska följa hur länge det dröjer innan dom är borta. När snöret går sönder?

Jag noterade förresten att den version av Sven Tycker som läggs ut på Aftonbladets bloggsajt nu har passerat (enligt officiell räknare) 30.000 besök.

Inga kommentarer: