onsdag 28 april 2010

Toblerone och Salladsbarer

Det verkar som om vi ska få en mycket smutsig valrörelse. Den Mosa Mona-kampanj som bedrivits på många håll länge har nu tydligen nått upp till högsta politiska toppen. På morgonen i går kallade kristdemokraten Förskingringsminister Mats Odell den Rödgröna politiken för "Tobleronepolitik". Drygt fyra timmar senare dök den moderata Arbetslöshetsministern upp med samma uttryck, "Tobleronepolitik". Något som ser ut som en planerad kampanj. Och båda antyder i sina uttalanden att Tobleroneaffären handlade om att Mona Sahlin vid sina inköp av bland annat Toblerone för 15 år sedan försökte lura skattebetalarna till att betala hennes privata inköp. I själva verket handlar det om att hon använde sitt tjänstekort som "kredit". På kvittona skrevs mycket noga "privat" för att hon själv skulle betala i slutändan. Korkat, omdömeslöst och hon har också fått sona dumheterna. Men politiska motståndare kommer att fortsätta påminna om affären så länge hon är aktiv inom politiken. Det finns i dag mycket att kritisera Mona Sahlin för (rent politiskt), så det räcker. Men vi kommer uppenbarligen att få mer av samma kaliber från Högeralliansens företrädare.

Jag ser förresten att Skatte(icke)betalarnas Förening argumenterar för höjda skatter! Bakom sajten Skattehöjning.nu som argumenterar för att skatterna behöver höjas ligger just Skattebetalarnas förening. Tanken var nog att det var ironi. Men undersökningar visar att en majoritet av svenska folket faktiskt accepterar höjda skatter om det drabbar de som har råd och om pengarna används för att trygga välfärden. Jag undrar om inte de s.k. Skattebetalarna har skjutit sig själva i foten.

En annan som skjutit sig själv i foten mer än en gång är Stureplanscenterns galjonsfigur Fredrick Federley. För en tid sedan startade han ju tillsammans med Dominika Peczynski en salladsbar i protest mot facket, kollektivavtal och annat "socialisttjafs". Det hela gick naturligtvis käpprätt åt skogen, och konkursen kom snabbare än vad det tog för Fredrick Federley att klä om till Ulrika. Konkursen verkar nu vara klar sedan Fredrick och Dominika enats om en förlikning med hyresvärden om att betala 300.000 i utebliven hyra för lokalerna. Vi ska kanske kalla Centerns politik för "Salladsbarpolitik"?

Jag hörde förresten Maud "Mauderaten" Olofsson (c) på radion i dag. Hon diskuterade bensinskattehöjningar. Och hon var mycket tydlig med att kritisera de grönas förslag på en chockhöjning med totalt 49 öre av bensinskatten under mandatperioden. "Chockhöjningen" motsvarar ungefär 4% prishöjning. Men i sedvanlig ordning vägrade Maud att besvara reporterns frågor om ifall Högeralliansen själva tänkte höja bensinskatten. Hon fick frågan upprepade gånger men vägrade svara trots upprepade uppmaningar.

Tidningen Råd % Rön har i sitt senaste nummer granskat flygindustrin, vad det gäller miljöintresse, hur man behandlar sina kunder och arbetsgivarpolicy. Men det var uppenbarligen en granskning som flygbolagen i allmänhet var ointresserade av. Tidningen skickade ut en enkät till 33 flygbolag - 4 (fyra) av dessa besvarade Råd & Röns frågor. Kanske ska man tolka de andra 29 bolagens uteblivna svar som dåligt samvete. De fyra som svarade var SAS, Finnair, Iberia och Thomas Cook. Nu fick granskningen ske främst genom kontroll på flygbolagens hemsidor. Och det visade sig inte vara lätt för många bolag eftersom dom gjorde vad dom kunde för att dölja mycket information. Flyget står i dag för cirka 3,5% av alla världens koldioxidutsläpp. Räknar man in alla utsläpp så beräknas flyget stå för 5% av all mänsklig påverkan på klimatet. Samtidigt är flyget det transportmedel som är mest skattegynnat. I motsats till andra utsläppsbovar omfattas man av mycket färre regler. Man omfattas inte av handeln med utsläppsrättigheter. Bränslet är befriat från skatter och avgifter. Biljetterna är inte ens momspliktiga. De flesta flygplatser i landet är förlustaffärer som subventioneras av skattebetalarna lokalt och regionalt.

Samma flygbolag vill nu att Europas skattebetalare ska betala deras kostnader för problemen i samband med Eyjafjallajökulls utbrott.

Springtimeuppladdning 2010: I dag var det enligt "planen" dags för en kortare runda, och det blev det också. Jag valde att springa den kortare 5,5 km långa rundan via Motionsspåret i Tingvalla. Någon större ansträngning för att springa fort gjorde jag inte, utan det blev en lätt joggingtur. Tiden 30.30 är väl därför inte uppseendeväckande. Det är lite sämre än senast då det gick undan ganska bra. Jag skyller detta på att man håller på att lägga på nytt underlag på joggingspåret. Och stora delar av spåret har nu ett helt nylagt gruslager (0-4 tyckte jag det såg ut som). Och det blir ju alltid lite tyngre att springa på ett nylagt underlag innan man hunnit trampa ner det. Jag gissar att det blir lite träflis överst när det hela är klart, och då blir det fortsatt tungsprunget ett tag. Men spåret behöver läggas om. Jag har sett att dom förra veckan plockat bort en del stenar som stuckit upp.

Inga kommentarer: