onsdag 14 april 2010

Säg Nej till sagorna

Jag tänkte kommentera olika frågor som är mycket aktuella i debatten, men som jag inte skrivit om alls tidigare. Vi börjar med problemen inom Katolska kyrkan. Likt en ketchupflaska så kommer det mängder med avslöjanden om övergrepp, oftast mot barn, som gjorts av präster och andra inom den katolska kyrkan. Jag är stark motståndare till alla former av religion. Jag anser att om folk vill lyssna på sagor, då är det upp till dom. Men de olika religiösa grupperna ska hålla sig i hemmet eller i sina kyrkor, synagoger, tempel eller moskéer. När man lägger sig i annat i samhället, försöker styra eller påverka samhället utanför den egna kretsen - då är jag fanatisk motståndare. Och då kvittar det om det är muslimer, kristna, judar, hinduer eller asaguddyrkare. Jag är alltså stark motståndare till stater som byggs upp kring en religion. Det må vara islamska stater i Mellanöstern, Israel som judisk stat eller olika stater som mer eller mindre gjort kristendomen till statsreligion. Men jag kan inte ta ställning till om övergreppen inom den katolska kyrkan kan förklaras med kyrkans starka ställning rent allmänt som "översittare" med makt över människor. Eller om det påtvingade celibatet lockat fram ett sådant här beteende just inom den katolska kyrkan. Tyvärr har övergrepp alltid skett, både av nära och främlingar. Och tyvärr tror jag inte att vi kan eliminera riskerna. Sjuka individer kommer alltid att finnas. Men, den stora skandalen är den mörkläggning och bortförklaring som skett från högsta ort inom katolska kyrkan. Nätet dras nu till och med åt kring Påven Benedictus XVI. Mitt råd till människor är att sluta tro på sagoberättare, oberoende av om dom kallar sig präster, imaner eller något annat. Dom är bara ute efter att få makt över dig!

Vackert, men ack så farligt
47 länder har hållit kärnvapenkonferens med huvudsyftet att stoppa spridningen. Egentligen var 48 länder inbjudna, men kärnvapenmakten Israel stannade hemma sedan dom förstod att det skulle ställas krav på att Israel skulle skriva under icke-spridningsavtalet. Israel är ju den enda kärnvapenmakten i Mellanöstern, och det vill man förbli. De två länder som misstänks hålla på att försöka skaffa sig kärnvapen, Nordkorea och Iran, var inte ens inbjudna. Trots detta tyckte Utrikesminister Carl Bildt att mötet blev en framgång. Och det kan man kanske tycka om inte de mest brännande frågorna verkligen diskuterades.

Springtimeuppladdning 2010: I dag hade jag redan när jag gav mig iväg strax före lunch bestämt mig för vad jag skulle skylla en "dålig" tid på. Förmiddagen hade bland annat ägnats åt trädgårdsarbete där jag slitit upp ett antal rejäla stubbar med rötter (spett, spade och muskler). Men det visade sig att det faktiskt inte behövdes någon bortförklaring. Visserligen kände jag att jag nog tog på mig lite för tjocka kläder, dagen har varit ganska varm och svettig. Men, det gick riktigt bra att springa och jag känner att nu börjar även tempot komma. Det var ju i dag dags för en lite kortare runda, så jag valde den sexkilometersrunda jag har via Björnås. Tiden 33.15 var en ytterligare märkbar förbättring jämför med förra gången. Nästa gång (på fredag eller lördag) så är det dags för en längre runda.

Slutligen kan jag inte annat än kommentera pajasen Anna Ankas krav på Paul Anka i samband med skilsmässan. Hon preciserar då sina månadskostnader för olika saker. Kläder 180.000, Smycken 113.000, Telefon 10.000, Mat 28.000 (+ 21.000 ytterligare för mat på restauranger osv). Men det ska till Annas heder säga att hon även vill ha pengar för att ge till välgörenhet, 3.500 kronor! Jag känner inte Paul Anka, men jag hoppas att Anna inte får ett ruttet lingon från honom.

Inga kommentarer: