lördag 24 april 2010

MC-hjälm förbud i Belgien

Belgiens flagga
Belgien har drabbats av en regeringskris och premiärminister Yves Leterme har tvingats lämna in sin avskedsansökan. Konflikten handlar om den traditionella konflikten mellan valloner och flamländare (fransktalande och flamsktalande). Konflikten handlar alltså INTE om den mycket kontroversiella lag som är på väg att stiftas i Belgien som förbjuder bärande av ansiktstäckande kläder på offentlig plats (dvs i praktiken muslimska heltäckande burkor av olika slag). Detta är ett mycket stort problem i Belgien som tvingat landet att införa lagen. Det finns nästan 100 kvinnor i Belgien som bär denna typ av klädsel, så jag förstår att man blivit tvingad att ta till drastiska åtgärder. Om lagen även gäller förbud mot MC-hjälmar med mörkt glas, att ha halsduken upp över ansiktet när det blåser kallt, katolska nunnedräkter osv har inte framgått. Min personliga åsikt är att det är rent rasistisk trams med den typen av lagar. Vill folk klä ut sig och se löjliga ut, i hucklen, nedhasade jeans så kalsipperna syns, sönderklippta jeans, genomskinliga blusar eller svarta kolsäckar så tycker jag att det är upp till var och en. Däremot kan man på specifika platser, vid speciella händelser osv ställa vissa krav. Vill du gå in på banken och ta ut pengar eller på Posten och lösa ut ett paket så får du vara så vänlig och legitimera dig och visa ansiktet. I många yrken är det självklart med specifika krav. Men hur du ser ut på din fritid har inte lagstiftare med att göra. Det handlar uteslutande om eftergifter till rasister.

Fototävling i Örkelljunga
Större delen av lördagen har ägnats åt fototävling. Fotoklubbarna i Åstorp, Höganäs och Örkelljunga turas om att arrangera en fotomara för de två andra klubbarna. Denna våren var det Örkelljungas tur att stå för arrangemanget och Åstorp och Höganäs att tävla. För de som inte vet vad en fotomara går ut på så får alla deltagare en film vid starten och sedan får man veta vilka "motton" bilderna ska vara på. Dagens motton var: Startnummer - Något grönt - Prydnad - Utstickande - Ögon/Öga - Skott - Oljud, och på eftermiddagen då vi flyttat ut "pau lanned"; Barkmönster - Vatten/Vattenspegling - Gran - Djur - Gammalt redskap. I det här fallet får man en film på 24 bilder och ska ta två bilder på varje motto, i rätt ordning. Arrangören bedömer så bilderna och en av de två bilderna deltar i tävlingen. Det ska påpekas att här handlar det om entusiaster - det är analog fotografering som gäller. Även om det diskuteras att även tillåta digitala kameror. Om en knapp månad träffas vi igen och får vet vem som vunnit osv. Min första tävling var förra gången i Örkelljunga, hösten 2008, och till allas förvåning (även min egen) vann jag den gången. I Höganäs förra året gick det inte på långa vägar lika bra, och det kommer det inte att göra i år heller. Jag lovar dock att visa de bilder som blivit bäst placerade när resultatet är färdigt. Mina fyra vinnarbilder (av 12 motton) 2008 kan ni hitta på Sven Tycker den 23 oktober 2008. Bilden visar en av oss åstorpare som försöker få till en bra bild på temat "Djur" - tror jag. I form av en stenstaty av ett rådjur.

Monarkifri zon - NU
Knugafamiljen har nu blivit tvingade att bita huvudet av skammen och i dag har därför Hovet haft den stora vänligheten och meddelat att Madeleine och Jonas går skiljda vägar. Dom har efter moget övervägande (jo det står så) kommit fram till att detta är den enda utvägen. Den ursprungliga taktiken som gick ut på att vänta med offentliggörandet tills Vickans bröllopshysteri var över fick ge vika sedan skriverierna i pressen blev allt för intensiva. Storknugen är ledsen eftersom Jonas ju är den fina killen från den fina familjen. Nu återstår bara Vickan som gifter sig med en gymägare från Ockelbo och Lillknugen som partajar med en f.d. utvikningsbrutta. Stackars Knugen och Silvia som hade hoppats så på att åtminstone Madde skulle undvika att gifta ner sig allt för mycket.

Tycker ni att jag är elak? Det är medvetet. Jag har läst så mycket om allt elakt och alla trakasserier på nätet så jag tycker att jag själv måste dra mitt strå till stacken.

Inga kommentarer: