söndag 11 april 2010

Njut av våren!

Utsikt mot Hallandsåsen
Det var dags för en ny Lunkenpromenad i dag. Och det i ganska strålande väder. Jag kunde bland annat konstatera att de första tussilagona var komna på flera ställen. Och det är ju onekligen ett av de mest säkra vårtecknena. Några vitsippor såg jag däremot inte till än så länge. Men det uppgavs att de första hade dykt upp på mycket förmånliga ställen. Visst ser dessa "små" kossor fridfulla ut när dom ligger och njuter av vårsolen, och visst är utsikten från Söderåsen bort mot Hallandsås härlig? Själva tipspromenaden gick som vanligt. En del frågor är man säker på, andra gissar man och ibland trodde man att man hade rätt men blev lurad. Vi fick i varje fall ihop 7 rätt på de 10 frågorna.

En liten stuga
Det är inte bara olika ställen där man kan ana grunden efter hus som sätter igång fantasin. Det finns en del riktigt gamla små stugor kvar uppe på Björnås. Den här lilla stugan ligger inklämd mellan ett antal mer eller mindre nybyggda tomter. Ett antal helt nybyggda hästgårdar finns t.ex. i området. Men, den här tomten är mer eller mindre ensamt "oanvänd". Det är egentligen fascinerande att det kanske bott en familj i den här lilla stugan. Ytan är mindre än mångas vardagsrum i dag. Och visst är brunnen trevlig?

Annars har jag ägnat ett antal timmar åt att slita i trädgården. Det känns i ryggen och händerna. Man blir snabbt torr i skinnet av att rota i jorden och tvätta händerna några gånger. Men det ÄR faktiskt skönt att jobba med kroppen.

Som jag sade i går så blev det biobesök i går på kvällen. Tidiga kvällsföreställningen av Kick-Ass. En ytterst blodig parodi på alla superhjältefilmer. Dave Lizewski är en typisk tonåring, med lite töntstämpel som drömmer om att vara superhjälte. Till sist köper han en dykardräkt och klär ut sig till superhjälte. Fast hans insatser är väl inte direkt lyckade. Men han blir trots detta Internethjälte. På ett av sina "superhjälteuppdrag" räddas han dock av de riktiga superhjältarna, Big Daddy (spelad av Nicholas Cage) och hans bara 12-åriga dotter Hit-Girl (spelad av stjärnskottet Chloë Grace Moretz). Big Daddy är ute efter hämnd på den stora knarklangaren och lär upp sin dotter att hjälpa honom. Blodet sprutar, hjärnsubstansen stänker, benen far av osv när Big Daddy och Hit-Girl är igång allt medan Kick-Ass snabbt inser att superhjälteformatet inte är något för honom. Men, trots det våldsamma och blodiga är filmen enormt rolig och driver på ett mycket skickligt sätt med superhjältefenomenet. Jag förstår att Nicholas Cage behöver filmframgångar. Jag läste att bankerna tagit tillbaka tre av hans kåkar som han inte kunnat betala för. Och det här kan väl vara en liten inbetalning för honom. Och frågan är om man förbereder för en fortsättning eftersom knarklangarens son, tillfällig ond superhjälte under namnet Red Mist, överlever det hela. Jag ger utan att tveka Kick-Ass 4 Bazookas och rekommenderar ett biobesök

Jag kunde också konstatera att den barnsliga töntstämpeln finns kvar även hos svenska några år äldre ynglingar. Jag noterade ett antal "hjärndöda" spolingar som tyckte att dom var jättetuffa som på Järnvägsgatan i Helsingborg kunde trycka på gaspedalen så att det skrek i däcken. Att det 100 meter längre fram lyste rött från trafikljusen hade ingen som helst betydelse. Kunde man dra en repa - i 50 meter - så var lyckan uppnådd. Töntar!

I Landskrona försökte de patetiska idioterna i Nationaldemokraterna göra en affär av tragedin i Landskrona då en äldre dam dog efter ett bråk på en parkeringsplats. Jag vet väldigt lite om vad som hände och yttrar mig alltså inte om skuldfrågan. Men så mycket har jag förstått att det etniska ursprunget varken hos den misstänkta "gärningsmannen" eller "offret" har någon betydelse. Det kunde varit tvärtom och det kunde ha varit bara svenskar eller bara invandrare. Rasisters försök att göra det till en fråga om etniskt ursprung säger mest om dessa patetiska grupper ute på den yttersta högerkanten.

Moderatpolitikern Anna Kinberg Batra har det faktiskt varit tyst om en tid, men jag ser att hon i dagarna fyller 40 år. Att jag tar upp en för de flesta okänd moderatpolitiker på detta viset beror på hennes klassiska uttryck: "Stockholmare är smartare än lantisar". Ett uttalande som hon säger att hon ångrar, men trots allt säger det en hel del om främst stockholmare. Den översittarattityd som präglar vår huvudstad, där Stockholm ses som något viktigare och bättre än resten av landsbygden ser vi regelbundet exempel på. Många Stockholmare verkar tro att de flesta svenskar bor i Stockholm, medan det ju är tvärtom, bara en liten del av svenskarna bor i Stockholm. Sverige är ett av världens mest huvudstadsfixerade länder. ALLT ska finnas i Stockholm. Man verkar ofta tro att det som inte ligger i Stockholm är av intet värde. Vi skåningar brukar ofta säga, på skoj att: "Sverige består av Skåne och några norr därom liggande fäbodar". Men detta är ett uttryck som sägs med ett ironiskt leende på läpparna, på skoj. I Stockholm tror faktiskt många på fullt allvar att: "Stockholmare är smartare än lantisar".

Och, på tal om moderutterna så fick jag precis ett flygblad i brevinkastet från Moderaterna. "Varsågod! Ytterligare en löneökning från Moderaterna" skriver man. Det hela är propaganda för Jobbskatteavdraget. Men som arbetslös har jag ingen nytta av detta, snarare tvärtom. För att betala för Jobbskatteavdraget (som i mitt fall ju snarare blir en straffbeskattning) så sparas det in på samhällsservice. Jag drabbas också av att A-kassans försämrats. Så där fick ni ingen röst från mig.

Inga kommentarer: