fredag 23 april 2010

Forskare kan bevisa vad som helst

En forskare vid Handelshögskolan som heter Fredrik Törn hävdar att reklamavbrotten i TV-programmen gör att vi får en bättre TV-upplevelse. Detta måste vara det slutgiltiga beviset för att forskningsrapporter alltid går att köpa av högstbjudande. Det enda tillfälle när jag kan tänka mig detta stämmer är för den som tittar på Anna Anka. Då är nästan reklamavbrotten mer givande än TV-programmet.

Och på tal om kommersiell media så läser jag i en intervju med Bert Karlsson (Skara-Bert) att det han ångrar mest i sitt politiska liv är att han arbetade så hårt för att införa kommersiell radio. "Dom har förstört hela musikindustrin med sitt malande av samma låtar." Så sant som det var sagt.

Apropå frågan varför de svenska kvällstidningarna hemlighöll Jonas Bergströms affär med sin söta norska trots att man hade kännedom om den så ser jag att Olle Berggrens nöjesblogg på Kvällsposten raderades helt på order av Kvällspestens chefredaktör Lars Mohlin sedan han skrivit om otrohetsaffären redan INNAN norska Se & Hør. Bröllopsuppladdningen fick tydligen inte störas. Men när Se & Hør publicerat storyn och även Svensk Gamtidning gjort detta fanns det ingen återvändo.

Den 28 januari hade jag en fundering över moral. Vad gör man om man hittar något? Var går gränsen för att bara behålla vad man hittar och när man faktiskt bör försöka spåra en ägare genom t.ex. polisen. I media i dagarna läser jag om en kvinna som "hittade" 1.300 kronor sittande kvar i bankomaten efter förra kunden. Hon tog pengarna och satte in på sitt eget konto. Men åtalades för stöld och dömdes först. Men nu har Hovrätten friat kvinnan, hon gjorde sig inte skyldig till stöld. Jag håller med de två nämndemän som inte var eniga. Hittar jag 1.300 kronor sittande i bankomaten tycker jag att normalt hyfs säger att man lämnar in dessa på banken t.ex. Det är mycket pengar och dessutom lätt att spåra en ägare eftersom det ju är förra kunden. Skäms kärringen inte?

Och när jag nu ändå är på gnällhumör så tar vi dagens gnälleri. Något jag tycker fruktansvärt illa om är bilister som sitter med mobilen i ena handen och snackar medan dom kör med bara en hand. Jag tycker det är skandal att det överhuvudtaget är tillåtet. I dag när jag var ute på min eftermiddagspromenad med Kimmy såg jag en kvinna som var nära att köra rakt in i en annan bil i en korsning - fullt upptagen av mobilsnackande. Så jag studerade vilka det var som inte kunde slita sig från mobilen medan dom körde. Och alla (utom en) jag såg var kvinnor. Den enda mannen jag såg med mobilen i näven hade stannat och kört åt sidan! Hur blåsta är dagens kvinnor?

Springtimeuppladdning 2010: I dag var det enligt planen dags för en lite kortare runda. Och jag hade lite funderingar innan jag gav mig ut på om jag inte borde hänföra det jag kallat "åttakilometersrundan" och som jag nu mätt upp till 7,5 km till den kortare kategorin och inte den längre. Jag börjar bli så pass vältränad att 7,5 km ju inte är allt för långt. Alltså valde jag att ta den rundan i dag. Men efter ett litet tag ångrade jag mig eftersom det blåste ganska rejäl motvind. Men, min goda karaktär gjorde att jag höll fast vid mitt mål. Och det visade sig att det ju faktiskt gick undan ganska bra. Tiden 41.45 är faktiskt ungefär 1½ minut bättre än tidigare.

Slutligen ser jag att Jennifer McCreight i West Lafayette, Indiana i USA läst om böneledaren Hojatoleslam Kazem Sedighi i Teheran som hävdade att kvinnors oanständiga klädsel provocerar fram jordbävningar. För att testa om detta stämmer uppmanar hon alla att på måndag klä sig med ordentlig urringning eller korta kjolar. Enligt Sydsvenskan så ska 10.000-tals kvinnor på Facebook lovat att ställa upp. Och eftersom religionerna är eniga om problemet så finns det stora risker på måndag om testet får genomslag. Det var väl en katolsk biskop som skyllde jordbävningen på Haiti på samma "problem". Tänk om det får Katla att vakna till liv? Håll ögonen öppna på måndag. Får ni se allt för många yppiga barmar som guppar eller korta tajta shorts som visar mer än dom döljer så var försiktiga! Uppenbarligen tjuvstartade töserna i Kiruna redan innan helgen, för jag hörde att dom drabbats av en jordbävning där uppe i dag.

Inga kommentarer: