lördag 10 april 2010

Det ser bra ut...

Det var länge sedan jag kommenterade någon väljarundersökning på allvar. Det blir lite enformigt att skriva om varenda en som presenteras i media, dom står ju som spön i backen. Och dessutom har ju de senaste inte riktigt stämt överens med mina egna teorier om väljarrörelserna... Hur som helst är det dags för Demoskop i Expressen i dag. De tre stora vinnarna i denna är Socialdemokraterna (+1,2), Moderaterna (+0,8) och Miljöpartiet (+0,7). De tre stora förlorarna är Kristdemokraterna (-1,6), Sverigedemokraterna (-1,1) och Centerpartiet (-0,5). Även Vänsterpartiet och Folkpartiet har marginella ökningar. Det Rödgröna blocket får totalt 52,4% medan den Blå planhalvan får nöja sig med totalt 46,9%. Men eftersom både Sverigedemokraterna (3,2%) och Kristdemokraterna (3,7%) ligger under riksdagsspärren är underlaget i riksdagen bara 40,0%. Även Centerpartiet med 4,2% balanserar på spärren. Miljöpartiet får däremot den högsta siffran någonsin i Demoskops mätningar med 11,3%. Vänsterpartiets 5,4% är ganska stabil. Socialdemokraternas 35,6% är traditionellt låg, Ett valresultat på denna nivå skulle gett S + Mp egen majoritet i Riksdagen UTAN Vänsterpartiet. Det säger kanske allt om hur sensationella siffrorna egentligen är.

Springtimeuppladdning 2010: Dagen har bjudit på strålande solsken från en klarblå himmel på förmiddagen, men lite mer moln på eftermiddagen. Och det utlovas faktisk det samma i morgon men några grader varmare. Våren visar sig alltså från sin allra bästa sida, samtidigt som det gröna och allt annat färgglatt börjar bli allt tydligare i natur och trädgård. När det handlar om joggingförberedelserna inför Springtime om mindre än en månad så var det i dag dags för en lite kortare runda. Det fick bli sexkilometersrundan via elljusspåret i Tingvalla. En runda som uppskattningsvis troligen ligger närmare 5,5 än 6 km. Jag valde att hålla ett ganska högt tempo varför jag också blev ganska trött och lyckades väl inte alltid hålla det högre tempot i backarna. Tiden 31.10 börjar väl bli ganska hyfsad. Men för ett antal år sedan hade jag faktiskt 30 minuter som mål. Vi får se om jag hinner nå dit till Springtime.

I dag är det förresten Gamla Vänners Dag. Så om du har några gamla vänner som du inte hört av dig till på en tid - gör det!

Slutligen noterar jag att Svenskt Näringsliv i en rapport kommit fram till att elever i friskolor har bättre betyg än elever i kommunala skolor. Och även om man hävdar att man tagit hänsyn till att eleverna troligtvis kommer från mer studiemotiverade hem så att det inte beror på detta så har jag mina tvivel om resultatet. Svenskt Näringsliv är inte direkt ett sanningsvittne. Jag tror jag litar mer på Skolverkets utvärdering som gav ett helt annat resultat.

Nu åker jag på bio..

Inga kommentarer: