torsdag 8 april 2010

Högavlönade män är vinnarna - trots Anders Borgs förnekande

Enligt Finansdepartementets egna beräkningar är det högavlönade män som tjänat bäst på Högeralliansens ekonomiska politik. Men, det behövs det inga siffernissar på Finansdepartementet för att räkna ut, det kan jag själv göra med lite sunt förnuft, lite allmänbildning och kanske kombinerat med alla mina 20 poäng Nationalekonomi vid Lunds Universitet nå'n gång på 70-talet. Att männen tjänade på regeringens politik vill dock inte Finansministern Anders Borg (m) medge. Han hävdar att det är de med låga inkomster som tjänat mest. Sjuka och arbetslösa har t.ex. tjänat på att deras ersättningsvillkor försämrats och dom får betala straffskatt. Det innebär nämligen att flera av dom lockas att börja jobba eftersom detta är ett tvång i dagens samhälle. Att det inte finns några jobb till dom har ingen betydelse för Anders Borgs beskrivning av verkligheten. Det är bara ett exempel på hur politiker använder piska och morot mot medborgarna för att få dom att göra som man vill. För att tvinga sjuka och arbetslösa att börja jobba så försämrar man villkoren för sjuka och arbetslösa (piskan alltså). För att få högavlönade att betala sina skatter som dom ska inför man skattesubventionerad städning i hemmet för de som vill detta (morot alltså). Piskan används alltid mot de svaga och moroten används mot de starka i samhället. Det är bara traditionell högerpolitik.

Karta öven ön Ven
En dansk fiskare somnade vid rodret och körde rakt på ön Ven. Jag är fullständigt övertygad om att han fått för mycket destillerat eller jäst innanför tröjan. Han borde omedelbart fråntas alla rättigheter att befinna sig till sjöss på annat sätt än som passagerare på en färja. Som en service till andra danska fiskare ser ni här en karta över Ven. Detta är alltså en ö, inte en farled i vattnet. Comprende?

Jag ser att Växjös hockeylag tar till skattetrixande för att slippa betala skatter. Lagets tre importerade kringresande hockeydivor från andra sidan Atlanten får inte bo i Sverige för då måste dom skatta för pengarna. Alltså flygs dom in från København för att spela matcherna och sedan flygs dom ut igen. Men det är dyrt det också, och vid bortamatcherna kan det bli problem att hinna flyga in dom och sedan flyga tillbaka dom. Jag tar för givet att Växjös hockeylag inte på något sätt kommer i åtnjutande av skattemedel i samband med sin verksamhet. Vill dom inte betala de skatter som är bestämda ska dom f-n i mig inte ha tillgång till någon service betald av skattemedel heller. Så de' så!

Springtimeuppladdning 2010: Dom hade lovat / hotat med regn under dagen, men det har jag inte sett till. Det har varit ganska varmt istället och tidvis soligt. Dagens joggingrunda blev lite senare än vanligt, men det blev i varje fall före lunch. Det var enligt planen dags för en lite längre runda, så jag tänkte först ta min åttakilometersrunda. Men när jag kom upp till Tingvalla bestämde jag mig för att springa en ännu lite längre runda istället. Det innebar att jag egentligen gick ut lite väl snabbt de första kilometrarna, men det löste sig. Nu sprang jag först Promenaden moturs, och sedan Rudolfs väg ut till stora vägen över åsen. Där sprang jag in på Hästhovsvägen utmed Hjorthagen och sedan utmed Maglaremaa för att sedan vända tillbaka via Skyttehus, Bronsåldersvägen och Kalvahagen och hem. Det kändes i benen att det var längre än tidigare. Men, det gick i varje fall bättre än jag befarade. Det var ett tag sedan jag var upp så långt på åsen som till Maglaremaa och det var skönt att se att det var en ganska stor öppen vattenyta. Förhoppningsvis växer det inte igen. Tiden 1.09.55 säger väl inte så mycket, allra helst eftersom jag har dålig koll på hur långt det är. Min gissning är cirka 12 km. Jag får göra allvar av att mäta upp de olika rundorna ordentligt. Jag gjorde ett försök en gång för en tid sedan via en tjänst som utnyttjade Googles kartor. Men dom är usla eftersom dom inte har med alla skogsvägarna. Hitta däremot har dom med, så jag får sätta mig och mäta där en gång.

Jag fick förresten en uppgift om att vi som sprungit alla Springtimeloppen (det är ju 30-årsjubileum i år) ska träffas på torsdag den 15:e klockan 1800. Vi ska visst vara 12 kvar. Det är ju en skara som inte kan växa utan det enda som händer är att den kan krympa ytterligare. Vi får väl se om jag är kvar vid 40-årsjubileumet? Men det är väl för mycket att hoppas på, då fyller jag 68 och risken är väl stor att det något år finns något som säger STOPP!

Inga kommentarer: