söndag 18 april 2010

Eyjafjallajökulls och flygsäkerheten vs pengarna styr

Ännu en positiv effekt av Eyjafjallajökulls utbrott blir jag påmind om i dag på morgonen när jag läser att varje dag som stora delar av det Europeiska flyget tvingas stå kvar på marken sparar vi in ungefär 2,5 miljoner ton koldioxidutsläpp. 2.500.000.000 kilo varje dag!

Och på tal om flygstoppet och vulkanutbrottet så har flera av de stora europeiska flygbolagen tydligen framfört kritik mot att man stoppat flygningarna. Dom förlorar ju stora pengar, och resonemanget verkar gå ut på att det ju inte alls är säkert att det är farligt för flygsäkerhetsprogrammen. Dom verkade tycka att beslutsunderlaget var för osäkert för att stoppa flygningarna. Kan det verkligen vara så att flygbolagen tycker att om man inte vet om det är farligt så ska man få flyga tills man med säkerhet vet att det är farligt? Jag trodde att säkerhetsmarginalen drogs på ett annat sätt. Men, det verkar som om "money talks" är viktigast.

Ännhu en husgrund
Söndag innebar i sedvanlig ordning en söndagspromenad på åsen i form av Friluftsfrämjandets tipspromenad. Även i dag har det inte varit riktigt så varmt som man kunde hoppas. Och det har blåst en hel del också. Men faktum är att det blåste mindre kallt än vad jag hade väntat. En nyhet vi lärde oss var att Kimmy tydligen tyckte att varm nyponsoppa var gott. Han ville inte ha mjölken som var till honom vid fikapausen utan ville prova vår varma nyponsoppa istället. Bra att veta. Bilden visar ännu en av de gamla husgrunder som man kan hitta uppe på åsen. Den här, som står precis vid Trollboken, har nog inte varit någon gammal stuga. Vad jag kan minnas från barndomen så var det nog främst någon form av uthus. Angeli skröt över att hon hade 8 rätt mot mina 6 rätt på de 10 frågorna. Men jag tror att hon fuskade...

För övrigt har det blivit ytterligare trädgårdsarbete med att rensa ogräs i mer eller mindre bortglömda delar av trädgården. Jag börjar känna mig allt mer stolt över mig själv. Allra helst när jag reser mig upp och känner hur det gör ont i ryggen. Då känner jag att jag verkligen gjort en insats. Vi får se vad morgondagen kan erbjuda.

För ett år sedan fick Piratpartiet enormt med nya medlemmar i samband med domen mot Peter Sunde Kolmisoppi, Gottfrid Svartholm Warg, Fredrik Neij och Carl Lundström. Men nu ett år senare när medlemskapet ska förnyas försvinner de flesta medlemmarna. Antingen eftersom dom faktiskt inte ens visste om att dom blivit medlemmar, eller därför att dom helt enkelt väljer att inte förnya sitt medlemskap. Från 50.000 medlemmar som högst är man nu på väg mot kanske 25.000. Att bli medlem handlar bara om ett registrera sig på Internet. Inget annat krävs, vilket gjort att många blivit registrerade som medlem utan att ens veta om det. Piratpartiet är på väg mot verkligheten.

Inga kommentarer: