onsdag 21 april 2010

Att lura oss andra skattebetalare

Ett 50-tal IT-konsulter misstänks ha lurat oss andra skattebetalare på mångmiljonbelopp. Konsulterna har debiterat sina uppdragsgivare (som Tele2, Telenor, Ericsson och IBM) via ett schweiziskt bolag, AFSS Consultancy Services Sweden Fil. Problemet är att de belopp som bolaget sedan angett på kontrolluppgifterna till Skatteverket skiljer sig avsevärt från det belopp som företagen debiterats. Skillnaden? Ja, den finns väl på något väl dolt konto i nå'n schweizisk bank. Schweiziska finansbolag är alltid snabbt villiga att hjälpa till att lura andra staters skattebetalare.

Och på tal om att lura skattebetalarna så finns det bara i Skåne 138 skattefifflare med skulder till oss andra på mer än en miljon vardera. Det är företagare, kriminella, företagare och företagare igen. Egentligen är dom alla kriminella.

Jag hörde förresten att en Malmöpolitiker nu åkt fast för att ha fifflat med skatten. Svarta löner hade tydligen betalts ut i hans taxifirma. Det är alltså oss andra skattebetalare som blivit lurade. Vi får införa avdragsrätt för taxiresor, s.k. RAXI-avdrag, så att de svarta pengarna blir vita! På så sätt betalar alla skattebetalare folks taxiresor.

Röda Korset ligger lite risigt till i opinionen just nu. Dels handlar det om girigbukar som förre folkpartiledaren Bengt Westerbergs något orimliga lön. Men det är helt enkelt så att personer på den nivån har blivit fartblinda. Det krävs mer än 24.000 Rödakorsmedlemmars medlemsavgifter bara för att betala hans lön. Men man fick tydligen, trots de absurda lönerna, inte en kompetent ledning eftersom Johan av Donner under åratal kunde fortsätta att leva lyxliv genom att lura Röda Korset på pengar. Rättegången mot honom inleddes i dag. Röda Korset har en lång väg att vandra innan svenska folket litar på organisationen igen.

Eyjafjallajökulls askutsläpp ger allt fler positiva effekter. Jag har redan skrivit om alla de miljoner ton koldioxid som vi slipper i utsläpp. Jag hörde på radion en boende som bodde under inflygningen till Arlanda. Hon berättade om hur underbart tyst det blivit. Och nu läser jag att inspelningen av nästa säsong av Robinson drabbas. Hurra för Eyjafjallajökull!

Springtimeuppladdning 2010: I dag var det dags för en längre runda enligt schemat. Jag hade lite farhågor när dom lovat en hel del regn i dag. Men det har vi sett mycket lite av. Istället har det mest varit solsken. Så efter ett snabbt tandläkarbesök (500 kronor för max 15 min undersökning) gav jag mig ut. Dagens runda fick bli Skanneloppetrundan, men med hemfärd via Kalvahagen. Jag har mätt upp den till 10,2 km. Det gick förvånansvärt bra första halvan, men sedan började nog det faktum att jag höll ganska högt tempo att ta ut sin rätt. Sista biten gick mindre fort. Men tiden 57.35 är trots allt nästan 2½ minuter snabbare än förra gången. I det stora hela är det hoppingivande.

Vet ni vem som karakteriserar sig själv så här: "Den största svenska stjärnan Sverige någonsin har haft och någonsin kommer att ha"? Rätt svar är Anna Anka! Hahahahaha! Jag skäms för att bo i Nordvästskåne med tanke på denna kalko... f'låt ankas bakgrund i Bjuv.

Stolt över att vara från Nordvästskåne är jag däremot när jag bläddrar i morgontidningens sportsidor. I topp i Fotbollsallsvenskan hittar vi vårt eget Helsingborgs IF med 5 poäng före tvåan (som också är skåningar). Och det blir inte sämre när jag ser att i Superettan hittar vi vårt Ängelholm i topp med 2 poäng före tvåan. Och att Malmö ligger i topp i Damallsvenskan fullbordar glädjen som skåning i varje fall. Fotboll rules!

Avskaffa tramserierna
Slutligen kan vi fortsätta att notera att Kvällspressen inte hade så mycket att skriva om eftersom man tog upp Maddes förlovade, Jonas Bergströms, affär med norskan Tora Uppstrøm Berg. Men som jag förstår det så har både Aftonbladet och Expressen haft kännedom om affären under ett antal veckor, men valt att inte skriva om det förrän nu. Jag utgår ifrån att detta beror på att man inte bedömt det som något av större nyhetsvärde så det har sparats tills man hade sidor som behövde fyllas. För det kan väl inte vara så att man avvaktat med publiceringen för att inte störa i bröllopsbestyren? Men när nu norska Se og Hør publicerar historien så fick man ju dra på här i Sverige också. Kan man vidarebefordra varenda påstådd affär som Tiger Woods haft så kan man väl skriva om kungligheternas bekymmer. Eller? Kan det verkligen vara så att kvällspressen håller tyst för att inte störa i bröllopsbestyren? Nu vill jag påpeka att mitt förtroende för damer som säljer sina historier om otrohetsaffärer för en bra penning till en tidning är ganska nära noll. Sedan må det vara Tiger Woods eller Jonas Bergström som är inblandad.

Inför republik och låt Vickan, Madde och lill-Tjabo anmäla sig på Arbetsförmedlingen. Stor-Tjabo och Silvia är väl pensionerade och får leva på den folkpension dom tjänat in.

Inga kommentarer: