måndag 26 april 2010

Socialutförsäkringsministerns hårda samhälle

I takt med att Socialutförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrssons (m) hårdare klimat vunnit inträde i Försäkringskassans regler har också hoten mot personalen ökat kraftigt. Under årets 3 första månader fick mina gamla arbetskamrater ta emot 270 hot från förtvivlade försäkrade. Detta är dubbelt så många som under samma period 2009. Och det är lika många som under hela 2008. Ökningen är alltså katastrofal. Jag vill därför framföra mitt stora tack till Socialutförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson för att hon gjort jobbet för mina gamla vänner på Försäkringskassan mer spännande. Som sagt vid tidigare tillfällen. Du borde få sparken så långt bort som det är möjligt. Men det är bättre att du sitter mandatperioden ut eftersom du är den Rödgröna oppositionens bästa valarbetare.

Det nya Pågatåget
I ett debattinlägg lovar den Rödgröna oppositionen att göra en rejäl satsning på utbyggnad av infrastrukturen, främst järnvägar. Detta i motsats till Högeralliansens vägsatsning. Mest publicitet har väl löftet att sätta igång med byggandet av höghastighetsbanor fått. Men jag såg att det äntligen också ska satsas på Söderåsbanan (och Lommabanan) som utlovats för evigheter sedan. Även Skånebanans modernisering finns med. Dvs bingo för oss här Åstorp i motsats till Högeralliansens mycket defensiva satsning.

Medieanalysföretaget Infopaq har på Ekots uppdrag granskat hur Moderatledaren Fredrik Reinfeldt och Oppositionsledaren Mona Sahlin behandlas i media. Under ett år från slutet av mars 2009 till slutet av mars i år förekom Fredrik Reinfeldt i 520 nyhetsinslag eller artiklar och Mona Sahlin i knappt 350. Mätningen är gjord i SVT:s Rapport och Aktuellt, TV4:s Nyheter, SR:s Ekosändningar samt Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Att Statsministern förekommer oftare än oppositionsledaren är i och för sig inte något anmärkningsvärt. Men, det intressanta är HUR personerna behandlas. Det visar sig då till exempel att Mona Sahlin i ungefär en tredjedel av artiklarna framställdes negativt. Vilket är dubbelt så många som när det gällde Fredrik Reinfeldt. Det framgår också av undersökningen att medan Fredrik Reinfeldt i stor utsträckning själv får komma till tals så handlar artiklarna om Mona Sahlin just OM Mona Sahlin. Det hela pekar än en gång på hur farlig den totala borgerliga dominansen inom media är. Och det förklarar också en hel del av varför opinionen trots allt ser ut som den gör. Det är inte så dumt att ha media med sig! Det kan rädda Högeralliansen.

Springtimeuppladdning 2010: Dagen har nästan bjudit på sommarvärme. Medan jag lagade en sen lunch visade termometern i köksfönstret på 19 grader - och den sitter inte i direkt solljus. Förmiddagens joggingrunda blev alltså en ganska svettig historia. Det var dags för en långrunda i dag och eftersom det var så skönt väder bestämde jag mig för att ta en lite annorlunda och längre runda för att fira. Och dessutom hoppade jag över MP3-spelaren för att riktigt njuta av naturens ljud (och mitt eget flåsande...). Men visst är det härligt när man kommer upp i skogen och slipper höra bilar och annat oljud. Det är istället en hackspett som hackar, vatten som forsar i bäckarna, fåglar som sjunger, vattnet som kluckar mot strandkanten i Maglaremaa och något helt oidentifierat som prasslar i löven bredvid vägen. I Hjorthagen såg jag en flock på minst 50 hjortar. Dom hålls väl främst inne i hagen genom utfordring för där är ju öppningar i den massiva stenmuren runt omkring. Rundan jag valde (som jag mätt upp till 12,5 km) innebär att jag förlängde upp i skogen via Vrams Gunnarstorps såg och sedan Maglaremaa och hem. Tiden. 1.15.45 är fullt acceptabel. Det handlar ju inte om att sätta nytt svenskt rekord. Jag höll mig springande hela rundan och var inte HELT slutkörd när jag kom hem. Skönt, och jag hämtar mig förvånansvärt snabbt efter löpningen.

14 av de 20 högst taxerade privatvillorna i landet ligger i Djursholm. Lika barn leka bäst - eller - det är bäst att inte beblanda sig med pöbeln.

Och från sportens värld ser vi att idrott förbrödrar... Rögle BK och Malmö Redhawks har gjort en överenskommelse om att med en gemensamt lag spela en jippomatch mot ett NHL-lag på Europaturné. Och då tog det fyr i helsike bland Rögles fans. Samarbeta med Malmö? Hur kan någon komma på något så korkat? Som sagt, idrott förbrödrar...

Slutligen noterar jag att det där löftet om en massa bruttor med rejäla urringningar mest verkar ha blivit fiasko. Jag har inte sett en enda springa att trilla ner i. Om ni inte förstår, så se Sven Tycker i fredags.

Inga kommentarer: