måndag 19 april 2010

Mer subventioner till flyget

EU är tydligen på väg att ekonomiskt stödja flygbolagen som förlorat pengar på Eyjafjallajökulls utbrott. Ska alltså MINA skattepengar användas för att betala till kommersiella flygbolag som förlorar pengar? I h-lv-te- heller! Ska SJ få pengar för att dom förlorat pengar på snökaoset också? Flyget får redan så mycket subventioner att dom får minsann klara sig på det. Dom får väl ta ut från passagerarna ett korrekt pris i fortsättningen.

2% av världens energiförbrukning går åt till att hålla Internet igång. Hälften av detta är energi som används för att kyla serverhallarna. Kanske dags att lite varstans fundera på att utnyttja värmen på ett effektivt sätt istället för att bara kyla ner.

En privatläkare i Stockholm har lurat Landstinget (dvs alla skattebetalare) på 7,6 miljoner kronor. Läkaren har drivit en privatpraktik i Stockholm där hon uppgett att hon opererat bort tumörer. I själva verket har hon med laser tagit bort vårtor och liknande. Enkla behandlingar som hon ofta låtit annan personal göra. Nu blir det till att betala tillbaka. "Jag har inte gjort fel, det är inte så lätt med de olika koderna"! Sätt åt fuskarna!

Springtimeuppladdning 2010: Det fortsätter att blåsa ganska så kallt. Men eftersom solen trots allt skiner så blir det ganska skönt, om man kan hålla sig i lä. Men det har nog varit kallt i natt, jag hörde de som varit tvingade att skrapa rutorna på bilen i morse. Men, det var joggingrundan det skulle handla om. Det var i dag dags för en lite kortare runda, och jag valde den jag kallat sexkilometersrundan. Jag har nu mätt upp den till cirka 5,5 km. Det handlar alltså om att springa upp till Tingvalla och sedan Motionsslingan medurs och sedan tillbaka hem. Vinden gjorde att det gick bra första halvan, men sedan befarade jag att det skulle bli värre i motvinden. Men faktum är att tiden, 30.05, var förvånansvärt bra. Det bådar gott. På onsdag får det bli en längre runda.

Analog kamerautrustning 100419
Det är dags för fototävling på lördag. Fotomara i Örkelljunga. Och eftersom jag både till min egen och alla andras förvåning vann förra gången tävlingen arrangerades i Örkelljunga är jag ju "tvungen" att ställa upp även i år. Men det har varit total stiltje med det analoga fotograferandet under vintern. Så under förmiddagen har jag plockat fram hela kamerautrustningen och gått igenom så att jag har en kamera redo utan film i till lördag, batterier är fixade osv. Så jag passade på att plåta hela utrustningen uppställd. Det ska påpekas att det ser mycket mer avancerat ut än vad det är i verkligheten. Men jag är nu tvungen att "tömma" en av kamerorna inför lördagen. Så det får nog bli en liten "fotopromenad" någon lämplig dag innan helgen.

Angeli har PRAO-vecka den här veckan. Det var lite nervöst att ta bussen ut till Hyllinge (McDonalds), men det verkar ha fungerat bra. Men jag tycker att den enda vecka dom numera är ute är lite kort tid. Vad jag minns hade vi PRYO i två veckor åt gången. Fast å andra sidan. Om det är tråkigt och inte fungerar så kan ju en ensam vecka vara en pina. Det gäller ju att hitta något vettigt att syssla med under PRAO-tiden, samtidigt som man ju inte kan/får göra så mycket "riktiga" arbetsuppgifter. Så kanske är en vecka riktigt. Och istället fler gånger. På den "gamla goda tiden" var vi väl bara ute två gånger?

Slutligen ser jag på Dagens Nyheter att Stockholms stad granskat en del privata dagis och fritids. Och det var i många fall inte någon trevlig syn. Det var låg personaltäthet, torftig miljö och bristande säkerhet. Samtidigt har däremot ägarna ofta höga löner och tar ut miljoner i aktieutdelningar. Två tvingades till och med att stänga. Men jag förstår inte riktigt varför man blir så upprörd, det är väl det som var meningen. Det ska ju bli billigare, och då måste man sänka nivån. Och samtidigt så tror dom väl inte att entreprenörer investerar pengar om dom inte kan plocka ut en rejäl vinst på investerat kapital. Hur naiva är vi människor.

Inga kommentarer: