torsdag 22 april 2010

Maktens män och fartblindheten (i en Jagga)

Ibland är det i de mycket små notiserna som den mest intressanta informationen döljer sig. Metro rättar i en liten notis i dag en uppgift i gårdagens artikel om den fiffelmisstänkte Johan av Donner. Enligt rättelsen var det INTE den fiffelmisstänkte Johan av Donner som hade en Jaguar som tjänstebil från Röda Korset. Det var istället generalsekreteraren Christer Zettergren som hade en Jaguar som tjänstebil. Kan någon berätta för en undrande bloggare vad det finns för anledning för Röda Korset att hålla någon av sin personal med en tjänstebil i form av en Jagga? Det är möjligt att det finns behov av tjänstebilar inom organisationen - men en Jagga? Fartblindheten bland samhällets toppar och Maktens män och kvinnor är vidrig.

Ryanair fortsätter att utmärka sig. Ryanairs Michael O'Leary har nu deklarerat att bolaget inte kommer att betala ut någon ersättning till de passagerare som fått kostnader för hotell och mat när dom inte kunnat flyga för den biljett dom köpt. I sedvanlig ordning är alltså Ryanair inte intresserade av att följa EU:s lagstiftning. Jag kan inte se att företag som inte följer reglerna ska ha rätt att bedriva verksamhet!

Att lyssna på radion på morgonen medan olika morgonbestyr är igång kan vara en irriterande upplevelse. Man hör inte allt! Det blir inte bättre av att Kimmy inte tycker att radion ska vara på. Han stänger av, jag sätter på och så vidare. I morse hörde jag på radion en diskussion om kommunernas inköp av ekologisk mat. Någon kvinnlig politiker verkade främst tycka att ekologisk odling var dumheter. Hon var istället en stark förkämpe för industrimaten. Jag började fundera på vem hon var, för presentationen hade jag missat. Hon måste vara Moderat tänkte jag. Eller möjligen någon ny representant för Stureplanscentern som ju kämpar hårt för att positionera sig till höger om Moderaterna. Så småningom lyckades jag höra att hon hette Betty Malmberg och till slut visade det sig också att min första gissning var rätt. Hon var moderat riksdagsledamot. I slutet var hon tvungen att förklara sig lite. Hon ville inte alls förbjuda ekologisk odling, ville någon välja detta så fick dom väl göra detta. Och det var ju snällt. Moderutter!

I går berättade jag bland annat om Malmöpolitikern som dömts för skattefiffel. Han har lurat oss andra skattebetalare på ungefär 700.000 kronor och till det betalt ut svarta löner. I dag läser jag att han var (är?) folkpartist och Folkpartiets Allan Widmark uttalar sig i Sydsvenskan och säger: "vi har liten tolerans mot det här slaget av oegentligheter"! Jag för min del har INGEN tolerans mot det här slaget av oegentligheter. Men det finns tydligen trots allt en viss förståelse för lurandet på den liberala hörnan.

Det blev en säsongspremiär i dag. Jag klippte i dag gräsmattan för första gången denna våren. Jag plockade alltså fram min handjagare från vinterförrådet och kunde glädja mina grannar i kvarteret med det romantiska och rofulla klippeti-klippeti-klipp som man kan höra från dessa miljövänliga och trevliga små apparater. Detta i motsats till de illaluktande, dönande motorgräsklippare som en del villaägare tror att man måste utrusta trädgårdsförrådet med.

Inga kommentarer: