tisdag 26 januari 2010

Svininfluensan - bra för läkemedelsindustrin

Under ett möte med Europarådet fick WHO många kritiska frågor om svininfluensan. - "Det är vår uppgift som folkhälsoexperter att definiera vad som är allvarligt och vad som är milt och i det här fallet har det inte blivit rätt" sa till exempel den tyske professorn Ulrich Keil. Många kritiska röster hävdade att WHO:s klassificering av svininfluensan som en pandemi bara var en eftergift för lobbying från läkemedelsindustrin i vars knä man satt. Klassningen hade helt enkelt skett efter påtryckningar från läkemedelsindustrin som ville sälja vaccin. Det svenska avtalet med Glaxo Smith Kline var t.ex. så utformat att om WHO klassade sjukdomen som en pandemi var Sverige förbundna att köpa 18 miljoner doser vaccin. Minst hälften kommer nu att bli över...

Försäkringskassans statistik visar att efter en lång följd av år med minskade behov av bostadsbidrag så ökade antalet beviljade bostadsbidrag förra året. Försäkringskassan betecknar det hela som ett trendbrott. Hur var det nu Högerregeringen sade - "Vi ska minska bidragssamhället?"

I morgon är det Förintelsens minnesdag. Under nazismens skräckvälde mördades mer eller mindre metodiskt cirka 6 miljoner judar. Men även romer, homosexuella och politiska motståndare mördades systematiskt. Och man räknar med att Förintelsen krävde ungefär 11 miljoner offer. I dag läser jag om elitbandyspelaren som på en blogg skriver (på skämt hävdar han): "giriga judarna" och "hårdare än tyskarna gjorde under kristallnatten". Jag tycker inte det är roligt, jag tycker det låter som brist på hjärnceller. Jag läser också att antalet antisemitiska brott ökar. Vi har mycket kvar att lära oss. Men tyvärr har den Israeliska staten inte heller lärt sig. Den israeliska statens behandling av sina grannar, palestinierna, har många likheter med rasism. Och mitt förtroende för sådana som Staffan Scheja, Gladys del Pilar, Lars Adaktusson, Ulf Nilsson eller Siewert Öholm rasar några steg när dom nu ställer upp på en gala till stöd för staten Israel.

För övrigt läser jag dagens ledare i Aftonbladet där ledarskribenten, vikarierande Kennet Andreasson, drar den slutsats jag dragit för länge sedan. Centerns högervridning och förflyttning från landet till storstan gör partiet onödigt. De traditionella centerväljarna som känner sig som mittenväljare och stött ett parti för småfolk på landet känner sig inte längre hemma. Samtidigt hittar högerväljare i storstan ingen anledning att rösta på ett litet obetydligt stödparti till Moderaterna när det finns ett stort framgångsrikt parti som står för samma åsikter. Maud "Mauderaten" Olofsson har gjort Centern onödigt.

Slutligen är jag nu innerligt trött på vinterkylan. Att klä sig i tredubbla lager varje gång man ska gå ut är jobbigt. Att komma åt att ta på sig tjocka vinterkängor och knyta skosnörena är ett h-lv-te när man har ischias. Och trots detta går jag omkring och fryser så förbannat om fötterna - inomhus. Att ligga under en filt med fötterna på en värmedyna är paradiset. I dag var det -14 när jag gick ut vid 0900. Jag vet att för er lite längre upp i Norrland - norr om Smålandsgränsen - är detta inget att snacka om, men det kvittar. JAG ÄR TRÖTT PÅ KYLAN! Inte ens skadeglädjen över alla mördarsniglar som fryser ihjäl kan kompensera. Det kan inte finnas många kvar nu.

Inga kommentarer: