onsdag 27 januari 2010

Olika människosyn

En stor principiell fråga inför det kommande valet är skillnaden i människosyn mellan Högeralliansen och den Rödgröna oppositionen. För några dagar sedan fanns det i Aftonbladet ett debattinlägg med rubriken "Vill du ha mitt utförsäkrade liv?" från en av de många sjuka som i Moderaternas Ättestupa nu kallas arbetslös istället. Dagen efter fanns ett svar i Aftonbladet med rubriken "Sjuka Alexandra vill inte försörja sig själv" där den moderata ordföranden i Socialförsäkringsutskottet, Gunnar Axén, i princip säger att de sjuka som nu slängs ut över Ättestupan egentligen inte vill arbeta. På andra håll från höger kan man se att argumentationen egentligen handlar om att dom inte är sjuka, bara lata.

En av den "nya" Centerns påläggskalvar, Jonas Pettersson, som i dag är pressekreterare i riksdagen för Centern, men som nu driver en personvalskampanj för att väljas in i Riksdagen har spelat in en liten film och lagt ut på Youtube. Den går i princip ut på att svenska jobbare "dricker bara kaffe och röker" så därför behövs det utländsk konkurrens. Återigen handlar det om synen på lata svenskar som bara vill ha bidrag. Det här är bara exempel på hur människosynen skiljer sig. Det är därför den vänstra planhalvan poängterar att sjukpenning, A-kassa osv är försäkringar som ska ge en rimlig ersättning. Detta medan man från den högra planhalvan hela tiden pratar om att minska bidragsberoendet och tror att sänkta ersättningar är vad som behövs för att få sjuka och arbetslösa att ta sig i kragen.

Jag lyssnade på det mesta av debatten mellan Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt som skedde i radions Studio Ett i dag på eftermiddagen. Nu var det bara det mesta jag hörde, men ibland avbrutet av Kimmy som låg bredvid i sängen och ibland ska "prata" rakt in i örat. Tyvärr tände det aldrig riktigt till i debatten eftersom debattledarna tyckte att det var dags att gå vidare till nästa ämne. Och det var väl inga sensationer som dök upp. Vad jag reagerade på var hur Fredrik Reinfeldt smet undan att svara på vad han tyckte om det lagförslag som är på gång i Frankrike som ska förbjuda kvinnor att bära heltäckande slöjor vid offentliga platser som i tunnelbanan osv. Det har av den rapportering jag sett inte framgått om förbudet även gäller heltäckande nunnedukar, mörka MC-hjälmar eller att vira halsduken runt hela ansiktet? Naturligtvis är det så att var och en ska ha rätt att klä sig som man vill, utan att tvingas till något - varken av präster eller imaner eller lagstiftare. Vad är det som säger att det är anständigt att visa ansiktet men oanständigt att visa tuttarna eller kissimurran? Det är väl upp till var och en vad man tycker är anständigt. Det är inte så länge sedan det var oanständigt att visa anklarna! Men Fredrik Reinfeldt visade bara förståelse för tankarna. Är det på gång ett lagförslag för att fjäska in sig hos Sverigedemokraterna? Eller handlar det bara om att inte vilja förolämpa EU-vännen Nicolas Sarkozy?

Vinterutsikt
Som jag sagt redan tidigare är jag nu trött på vintern. Jag är medveten om att det egentligen inte är någon rekordvinter utan vi har blivit bortskämda av milda vintrar en tid. Och jag är också medveten om att vi i Skåne inte har SÅ kallt som många andra och inte heller har SÅ mycket snö som många andra. Men snön som fyger skapar problem. Så här såg utsikten ut från vardagsrumsfönstret i eftermiddags innan det blev ännu mer snö och mörkt. Och jag ser att många tåg här i Åstorp har ställts in och andra är kraftigt försenade. Men, jag tycker inte att det är SÅ mycket snö att detta ska behövas. Men förr i tiden när SJ var både SJ och Banverket så fanns det personal överallt som kunde rensa växlar. I dag ska dom rycka ut från någon central placering. antagligen via någon kundtjänst i Moldavien. Och jag hörde en lokförare på TV som tyckte att underhållet av lok och vagnar blivit sämre sedan jobbet sålts ut till lägstbjudande entreprenör. Men jag såg från köksfönstret en dam som insett vad som var bästa fortskaffningsmedlet - skidor. Det var Lääänge sedan jag såg någon vuxen åka skidor (rullskidor ej räknade) i Åstorp.

Slutligen ser jag att Pernell Roberts har avlidit i en ålder av 81. Vem är Pernell Roberts? Adam Cartwright! Vi som är över 50 minns med glädje TV-serien Bröderna Cartwright med pappa Ben och bröderna Adam, Hoss och Little Joe. Det gjordes mer än 400 avsnitt av denna westernserie under tiden 1959 till 1973. Vila i frid. Pernell Roberts var den siste av de fyra att lämna jordelivet. Jag ÄLSKADE bröderna Cartwright när den visades. Men jag minns att jag såg ett par avsnitt långt senare, och fy tusen sån skit! Den hade inte åldrats med värdighet.

Inga kommentarer: