söndag 10 maj 2009

Skogen är härlig

Söndag innebar en sedvanlig skogspromenad med tipsrunda. Det var alltså återigen dags för Friluftsfrämjandets Lunken. Jag var lite orolig för hur det skulle kännas i min fot/stortå efter gårdagens 10 kilometer på Helsingborgs gator. Men det var inte värre än vanligt. Snarare bättre än vad det kändes förra söndagen. MEN! Jag hade inte räknat med träningsvärk! Det gjorde riktigt ordentligt ont i låren, allra helst när man gick i nedförsbackar. Och det hade jag inte räknat med alls. Nu är väl skälet en kombination av att jag hållit upp med springandet i ett par veckor kombinerat med att jag sedan helt plötsligt springer en mil på ett hårt underlag. När jag tidigare har sprungit ungefär så långa sträckor har det ju handlat om skogsstigar.

Nedfallen bok i ravinen
Men, det var dagens Lunken det skulle handla om. På vägen upp möttes vi av det här. Inte tyckte jag att det blåste så våldsamt för några dagar sedan. Men tydligen var det tillräckligt för att fälla denna stora bok. Den låg rakt över stigen upp genom Kalvahagsravinen. För övrigt gick promenaden som vanligt. Vi fick ihop 9 rätt den här gången. Det vi föll på var den mycket viktiga frågan om var finalen i Champions League skulle spelas. Mitt fotbollsintresse är så pass begränsat att vår gissning visade sig vara fel.

Det visade sig också att vi hade varit de enda som fick ihop alla 10 rätt förra söndagen. Mitt förstapris var en matkorg från Björnekulla med 15 olika burkar med delikatesser. Allt från olika sylter och marmelader via gelé (både på svarta och röda vinbär) till gurka i olika varianter. En del sådant som jag brukar köpa när jag besöker Fabriksboden, annat ska bli nya upplevelser. Som t.ex. Havtornssylten. Angeli valde en kokbok med olika desserter som Ingelas pris och Kevin en liten behändig Flora. Familjen lyckades ju med bravaden att ta alla tre priser.

Kamerasamling
Jag har också invigt min "nya" kamera i dag. Jag tog de sista bilderna på den film som satt i min gamla Canon T70 som jag ägt sedan jag köpte den ny någon gång på 80-talet (väl?). Men ett litet tag har den känts trög när den matar fram filmen. Och förra 36-bilders filmen jag hade i orkade den bara mata fram till bild 34. Även om den denna gång tog alla bilderna. Men, när jag var som mest pessimistisk lockades jag till att på Tradera köpa en "ny" T70-kamera för en billig penning. När jag öppnade den för att kontrollera visade det sig att det satt en film i. Nu har jag i dag invigt kameran och tänkte så snabbt som möjligt ta färdigt den film som satt i så att jag kan se så att kameran fungerar. Jag får hoppas att den tidigare ägaren inte plåtat något pinsamt i början på filmen, något som inte blev förstört när jag öppnade kameran? Bilden tog jag några dagar sedan och visar min "kamerasamling". Den togs som framsida till ett arbete om Kameran som Angeli höll på med.

Och sedan över till mindre väsentliga frågor. Jag hörde Mauderaten (c) på radion säga att Centern hade som mål 3 mandat i det nya EU-Parlamentet? Dvs ett parti på nedgång ska öka sitt antal mandat samtidigt som antalet mandat som ska fördelas blir färre. Hahaha!

För övrigt har Centern på sin stämma befäst sin roll som Sveriges mest löntagarfientliga parti. Centern är väl i dag det enda parti som aktivt driver att genomföra kraftiga försämringar av anställningstryggheten. Och detta gör man alltså samtidigt som det i nyhetsrapporteringen från den ekonomiska krisen berättas om hur många internationella företag väljer att skära ner i just Sverige eftersom det är lättare och billigare att sparka personal i Sverige än i t.ex. Tyskland. I många länder kostar det stora summor pengar i t.ex. avgångsvederlag att säga upp folk. I Sverige har vi valt en princip där det är flexiblare att göra förändringar när det finns skäl till detta. Men, det är svårt att sparka folk utan anledning. bara för att man blivit osams med chefen t.ex. Men, man får en flexiblare arbetsmarknad som fungerar bättre på sikt. Däremot är det uppenbart att i Centerns idealsamhälle ska du som löntagare hålla käft. Chefen bestämmer, och passar du inte kan du få sparken vid eftermiddagsfikat.

Jag har förresten varit in och kollat det officiella resultatet av gårdagens Springtime. Min tid på 10 km blev 59.29 vilket gav mig plats 771 av 848 i herrklassen, dvs inte allt för mycket att skryta med. Men, så hade jag också bara som målsättning att ta mig runt. Nästa år när det är 30-års jubileum, då djäklar.... Kevin hade 30.48 på sina 5 km och fick plats 52 av 73 i korta herrklassen.

Inga kommentarer: