söndag 24 maj 2009

Hurra för de svenska Nationalparkerna

Trolsk gammal stengärdesgård i Söderåsens Nationalpark
Som jag sade redan i går skulle det i dag bli besök i Söderåsens Nationalpark med anledning av att det i dag är Nationalparkernas Dag. Det är i dag också 100 år sedan Sverige fick sina första Nationalparker. Söderåsens Nationalpark är däremot inte 100 år, den är bara 8 år gammal. Inga (syrran alltså) hade valt att vi (dvs jag, Kevin och maken Bjarne) skulle ställa kosan till Röstånga och inte Skäralid. Om detta berodde på, som hon sade, att hon varit så många gånger i Skäralid men inte Röstånga. Eller om hon visste att Svenska Rovdjursföreningen hade en utställning i Röstånga vet jag inte. Hon är i varje fall relativt aktiv där, och som bosatt i Dalarna är det kanske modigt... Hur som helst gick vi, efter en förmiddagsfika, en lång runda i skogen runt den lilla runda Odensjön som ligger här. Det var fint väder ända tills vi började skogspromenaden, men då började det regna. Och regnet höll i sig den dryga timme vi var ute och gick, men när vi var tillbaka tittade solen åter fram. När man går runt i skogarna på Söderåsen (och även på andra håll) förundras man över alla stengärden som ligger upplockade. Vilket jobb som lagts ner en gång i tiden. För anledningar som i dag inte går att förstå när stengärdena korsar härs och tvärs inne i skogarna. Men visst är det tjusigt och trolskt med all mossa på stenarna.

Det är inte alls platt i Skåne - här nere ligger Odensjön
Att världen är liten visade sig när Francisco (som höll i utställningen) som Inga (syrran alltså) kände väl från Rovdjursföreningen visar sig vara en gammal arbetskamrat till mig på Försäkringskassan. Hur som helst, så visst ligger Odensjön vackert nere i hålan. De som påstår att Skåne är platt som en pannkaka har aldrig cyklat i Skåne eller varit på någon av de åsar som genomkorsar landskapet. Här är det högt och brant ner.

Och på tal om rovdjur så var Kevin och jag alltså på bio i går på kvällen. Wolverine (som alltså betyder Järven) var ett val som Kevin hade gjort. Själv är jag väl inte så där över mig fascinerad av Marvells seriefigurer och filmatiseringen av dessa. Jag nöjer mig nog med att ge filmen 2 klor. Men Kevin var mer nöjd, och gav den nog 4 klor istället. Jag hotade med att nästa gång får han följa med mig på en romantisk komedi. Men han lyckades prata bort detta med att nästa helg blir det nog Natten på muséet tillsammans med Angeli. Mötte förresten en annan av mina gamla arbetskamrater från Försäkringskassan, Robban, på bion. Vi lovade att sluta träffas på det där viset eftersom förra gången vi träffades var också när vi gick på samma film för en tid sedan.

P1:s Kaliber fortsätter att göra intressanta reportage. Nu har man granskat en mängd konsulter som svenska storföretag anlitar. Och det visar sig att en mycket stor del av dessa konsekvent fifflar med skatten genom att engageras av utländska bemanningsföretag och får delar av sina arvoden utbetalda i utlandet där dom snabbt göms undan. Än så länge har 145 konsulter fastnat i Skatteverkets garn och ytterligare ungefär 300 är under utredning. Det handlar om miljonbelopp som vi andra skattebetalare blir lurade på. Ofta genom att storföretagen beredvilligt ställer upp på fifflet. Bara Volvo har haft ett 30-tal konsulter anlitade, som sedan åkt fast för fiffel.

Försäkringskassan igen
Och vi pratade innan om Försäkringskassan. Jag ser att antalet JO-anmälningar mot Försäkringskassan ökar kraftigt. Än så länge i år har det kommit in 322 anmälningar. Och det är en ökning med 80% jämfört med samma period förra året. Anledningen är naturligtvis en kombination av det hårdare klimat mot de försäkrade som Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) drivit igenom och den nya toppstyrda, centraliserade och avpersonifierade organisation som genomförts. Det är tråkigt för alla mina gamla arbetskamrater.

Inga kommentarer: