fredag 15 maj 2009

Privatisera för principens skull

För några dagar sedan berättade Aftonbladet om att det privata företaget Medhelp som i privatiseringsivern i Stockholm bjöd billigast när det gällde att administrera Sjukvårdsupplysningen betalade extra bonus på en tusenlapp om personalen såg till att samtalen blev så korta som möjligt. Diskussionen om det hela blev så intensiv att företaget snabbt insåg det horribla och avskaffade systemet. I går berättade Aftonbladet om att personalen på Sjukvårdsupplysningen i Uppsala län inför en privatisering där fick bonus om dom t.ex. lät bli att larma ambulans, inte skickade folk till sjukhus osv. Chefen Monica Mäki Karlstrand tyckte inte alls att det var något konstigt med det. I dag avslöjar Aftonbladet att Uppsala län inför privatiseringen anlitade en konsult för 73.000 kronor för att utreda om man skulle privatisera verksamheten. Konsultens slutsats var att det inte fanns något att vinna på en privatisering eftersom verksamheten fungerade bra och kostnadseffektivt. Den borgerliga majoriteten under ordförande Ismail Kamil (fp) tyckte dock att ideologin och principen var viktigare än fakta och slängde konsultrapporten i papperskorgen och beslutade att privatisera verksamheten. Han är övertygad om att han vet bättre än konsulten och personalen. Och att det inte blivit bättre i grannlän som Stockholm med privatiseringen har han inte ens brytt sig om att undersöka. På frågan om hur han tycker att han hanterat frågan, är svaret: "Perfekt". Något som säger en hel del om borgerliga privatiseringsfanatiker.

Försäkringskassans service har blivit sämre
Jag måste ha blivit en mer betydelsefull bloggare än jag trodde. I varje fall när det gäller kritiken av Försäkringskassan. Försäkringskassan-inifrån! är en blogg som skrivs av en som fortfarande är anställd vid Försäkringskassan. Då i motsats till mig själv som alltså gav upp förra året efter mer än 33 år vid Försäkringskassan. Nu har någon skrivit en kommentar till senaste inlägget på Försäkringskassan-inifrån och använt signaturen "SVEN TYCKER". Men med åsikter som är precis tvärtom mot mina. Jag får väl ta det som en komplimang att jag trots allt har så stort inflytande att något gitter stjäla min signatur.

Bloggaren på 70-talet
Kimmy råkade hitta mina gamla pass för några dagar sedan. Och hans förstörelselusta när det gäller tidningar, böcker och liknande är intensiv. Jag lyckades dock rädda den sida där korten finns. Så här ser nu hur söt eder favoritbloggare var för sådär drygt 35 år sedan. Tänk att jag var så gullig redan på den tiden. Strax innan jag fick jobb på Försäkringskassan...

Enligt den senaste opinionsundersökningen som presenterats inför EU-valet skulle Piratpartiet få ett mandat i det nya EU-Parlamentet. Och egentligen skulle det vara riktigt roligt. Så kanske svenska folket ser att det inte är så praktiskt med enfrågepartier som far upp som en sol i opinionen. Då hinner det bli pannkaka till nästa Riksdagsval när svenska folket inser att det alltså finns fler frågor än rätten att ladda ner vad man vill på nätet. Jag noterar också att Mauderaten (c) är långt ifrån sina tre mandat och fördubblat röstetal. Men man klår faktiskt Piratpartiet - med 0,3%. Vi slipper Kristdemokraterna och vi slipper Sverigedemokraterna så det finns ju ännu mer positivt.

På Dagens Nyheters debattsida skriver tre företrädare för Finansförbundet, Svensk Handel och en professor och tycker att man ska avskaffa kontanterna i samhället. De tre tycker att man bara ska godkänna kortbetalningar. Att hantera kontanter skapar för mycket arbete och ökar riskerna för rån och annat otyg. Och visst vore det ett behändigt sätt att bli av med en massa problem. Vi kan börja med alla dessa otaliga insamlingar som sker på arbetsplatser när någon ska sluta eller fyller år eller gifter sig eller... Eller alla bössinsamlingar som man råkar ut för när man ska gå och handla. För att inte tala om alla småglin som gör slut på veckopengen på snask. Och som socialsekreterare kan jag upplysa om en annan bra effekt. Det finns nämligen en grupp människor som bankerna vägrar att utfärda bankkort till. För mycket skulder eller inga inkomster osv. Tänk vad praktiskt om man bara fick handla med kort. Då blev vi ju av med alla dessa som bara kostar pengar. Dom kan ju inte köpa mat längre så dom tynar ju sakta bort. Eller kanske Jerzy Sarnecki hade tänkt att bankerna skulle börja utfärda bankkort till ALLA, oberoende av ålder och ekonomisk situation? Och sedan springer vi alla omkring med en egen liten personlig kortterminal i fickan. Jag för min del tror att vi kommer att få en kraftig ökning av en ny sorts brottslighet och tycker att Jerzy, Dag och Lillemor ska tänka lite längre än deras näsor räcker.

Inga kommentarer: