måndag 5 maj 2008

Sven tycker hade fel - jag erkänner

Jag vill korrigera en uppgift från i går. Betula på latin är inte bok, det är björk. Uppenbarligen hade jag gissat på detta och inte bok som jag trodde. Jag hade ju rätt på frågan i varje fall. Se gårdagens kommentar från Lunkenpromenaden.

Springtimeuppladdning 2008: Det blev ingen lång joggingrunda i går som lovat. Det blev knappt en kort heller. Jag gjorde ett försök, men gav upp efter 1 kilometer och gick hem igen. Jag har fått lite ont i en foten, och eftersom det blev värre och inte bättre medan jag sprang så sket jag i det för dagen. Vi får se om det släpper under veckan så att jag kan ta en runda då. I värsta fall får jag väl vila upp foten ända till lördag. Då ska jag springa Springtime-loppet. Ont i foten eller inte. Har jag sprungit de andra 27 åren så ska jag runt i år också. Om jag så ska gå runt!

Däremot blev det under kvällen säsongspremiär för rabarberpaj. Lika gott varje gång. Många föredrar smulpajsvarianten, men jag rekommenderar följande recept: Gå ut i trädgården och plocka 5-6 rabarberstjälkar. I köket skär man dessa i bitar och lägger i en väl insmord form så att hela botten täcks. Strö därefter på 1 dl strösocker. Till smeten börjar man med att vispa ett ägg med 1 dl socker. Därefter smälter man ca 75 gram margarin i 1 dl varmt vatten som sedan hälls på smeten. I detta vispas sedan 6-8 rivna bittermandlar. Och slutligen fyller man på med 2 dl vetemjöl och 1 tsk bakpulver. Varefter hela smeten hälls på rabarberna. Sedan skjuts in i ugnen, ca 20 minuter i 225 grader. Pajen serveras sedan lämpligen med vaniljsås efter att den svalnat lite. Skulle rabarbersäsongen vara över så får man väl ta och göra en äppelpaj istället. Jag tror jag gjorde den på svarta vinbär en gång, och det blev också bra. Hallon däremot blev ingen höjdare......

Populär bloggare
Ibland blir man förvånad över hur spridd Sven Tyckers blogg är. Till och med fotbollsfans i England stödjer bloggen. Jag är rörd!

En fildelare har dömts till villkorlig dom och dagsböter i Linköping. Han döms för att ha spritt 4.500 musikfiler och drygt 30 filmer. Och enligt töntarna i Piratpartiet så kan domen öppna för stort missbruk. Alltså inte att domen var för mild så att missbruket av tekniken för att stjäla andras arbeten och syssla med häleri, utan för att man ska börja att mer aktivt jaga tjyvarna. Lagarna måste ändras så att fildelning blir helt legalt tycker Rick Falkvinge. Och det är klart att om en musiker lägger ner 2 år på att skapa en skiva, så ska det naturligtvis vara fritt fram att sprida den så att vem som helst kan få tillgång till denna gratis. Om ett gäng killar lägger ner 3 år på att skapa ett superbt datorprogram så ska det naturligtvis vara fritt fram att sprida det utan betalning. Och någon satsar 100 miljoner på ett filmprojekt, så ska det naturligtvis vara fitt fram att sprida den filmen gratis. Och någon sitter i 2 år och forskar fram bakgrundsmaterial till en bok och sedan ger ut denna, så ska det naturligtvis vara fritt fram att sprida den gratis. Hur korkad får man egentligen bli?

Slutligen noterar vi att det dödades 52 amerikanska soldater i Irak under april. Det var den högsta siffran på ett halvår. Men å andra sidan så är det ännu fler soldater som återvänt hem men som tar livet av sig.

4 kommentarer:

Donsan sa...

Sven har ingen aning om vad han talar om:

a) Att använda sig av ordet "stjäla" visar på djup okunnighet i ämnet. - "Stjäla" används endast i fall någon orättmätigt har förlorat något materiellt t ex. ett stycke land - sin bil etc. Sådana situationer behandlas i "Äganderätten" och där regleras knappa resurser -

Immateriella ting - som kan sägas vara oändliga resurser tas upp i "Immaterialrätten" varav Upphovsrätten utgör del därav. Eftersom dessa rättigheter tas upp i olika delar av lagen kan man inte fritt byta ut begrepp som upphovsrätt=äganderätt eller upphovsrättsintrång=stöld.

b) Dessutom instiftades Upphovsrätten för att skydda verk från kommersiellt upphovsrättsintrång - t ex. CD kopiering för försäljning. - Fildelare gör inget annat än att fritt och helt utan vinstintressen dela innehållet på sina hårddiskar med varandra. - Det är inte fildelare som våldför sig på upphovsrätten utan Antipiratbyrån och IFPI - två organisationer som i huvudsak företräder amerikanska ekonomiska intressen

c) Jag upmanar Sven att lägga fram hållbara bevis för att den sk "olagliga fildelningen" överhuvudtaget skadar samhället - dom berörda branscher eller alla dessa sk kreatörer/kulturarbetare/artister. Fildelningen har pågått under minst 10 år - så det borde inte vara så svårt för Sven att plocka fram ett forskningsresultat eller en statlig utredning som kan backa upp hans retoriska frågor typ: "Och det är klart att om en musiker lägger ner 2 år på att skapa en skiva, så ska det naturligtvis vara fritt fram att sprida den så att vem som helst kan få tillgång till denna gratis.

Sven borde också notera att dom yrkesgrupper som Sven nämner - dvs musiker - programerare och filmskapare aldrig någonsin har protesterat mot den "olagliga fildelningen" under organiserade former. Skulle inte Sven tro att dessa yrkesgrupper för länge sedan hade gått man ur huse för att protestera och demonstrera mot ett fenomen som sägs hota hela deras existens? - Jag är säker på att dessa grupper själv kan försvara sina intressen och inte behöver Sven att göra det för dem.

Sven borde läsa på lite mera innan han gör bort sig med osakliga inlägg i fildelningsämnet

Sven Tycker sa...

Och jag som tycker att jag skriver onödigt långa inlägg.

Jag hävdar fortfarande att det är stöld. Och jag litar mer på alla de artister, programmerare osv som offentligt framfört att dom tycker det är ett problem än jag litar på de som av ren snikenhet inte vill betala för sig eller de sajtägare som gör stora pengar på reklamintäkter genom att hjälpa till med spridningen av stöldgods.

Donsan sa...

Sven kan naturligtvis tycka vad han vill - och han kan naturligtvis hellre tro på enstaka musiker - programerare och filmmakare som vet lika mycket som han om vad som försiggår än vad de facto är sant.

Notera t ex. att ABBA medlemmarna fortfarande lever gott och fortfarande tjänar massor med pengar på saker de gjorde på 80-talet trots att deras verk har kunnat laddas ned helt gratis från olika fildelningsnätverk.

Så här långt har Sven inte kunna plocka fram något substansiellt som kan stödja hans uppfattning. - Han kallar fildelare för snikna - men verkar inte ha nån aning om hur den amerikanska musik- och filmbranschen härjar världen över i sitt krig mot fildelare. - Fildelarnas "snikenhet" är ett piss i havet jämfört med deras.

Om man tar ett musikstycke - så är det för närvarande skyddad hela artistens livstid + 70 år! - Snacka om sniken!

Sven borde skaffa sig lite större perspektiv och försvara svenska internetanvändarnas legitima intressen istället för att försvara ekonomisk och politisk starka amerikanska organisationer. - Det är sogligt att se hur Sven har blivit så indoktrinerat av dessa organisationers propaganda.

Har Sven förresten satt sig in i på vilket sätt tillslaget mot sajten han dillar om gick till? - Om inte - besök då gärna min blogg och skriv en kommentar och jag kan komma tillbaka här med (länk)material som kan informera Sven lite bättre

Sven Tycker sa...

Jag kan också tycka att herrar ABBA, Bill Gates, Jan Stenbeck, Ingvar Kamprad osv osv osv tjänar alldeles för mycket pengar. Men jag har dragit slutsatsen att dom borde mer i skatt istället.

Däremot anser jag fortfarande att den som gjort ett arbete ska ha betalt för detta. Den som är sniken ska inte helt legalt slippa att betala för sig.

Jag kan hålla med om mycket i kritiken av de multinationella skivbolagen, filmbolagen, bokförlagen, programföretagen osv. Men problemet löses inte av att göra det legalt att stjäla deras produkter.