lördag 10 maj 2008

Hitt som bara f-n

Springtimerapport 2008: Det blev en särdeles het historia att springa Springtime i år. Nu har jag ju vana med detta. Även om loppet går i början eller mitten av maj, har man haft ganska stor skicklighet att pricka in helger då det varit extremt varmt. Det är många lopp där man uppskattat de trädgårdsägare som ställt vattenspridaren på trottoaren för att kyla av löparna. I dag fanns det bara en, vilket var i minsta laget. Dessutom var det en liten kille som satt på en stol och sprutade ner passerande löpare med sin vattenpistol. Alltid något. I år var det den 28:e upplagan av loppet, och som jag nog sagt tidigare har jag lyckats springa alla år. Eftersom jag kände mig ganska vältränad för en dryg vecka sedan hade jag då en förhoppning om att kanske lyckas göra loppet på 55 minuter. De senaste 5 åren har tiden legat mest där, 54, 55, 55, 54 men förra året låg tiden på 59 minuter på de 10 kilometrarna. Det faktum att jag fick hålla upp med löpträningen i en dryg vecka pga ont i foten kanske påverkade lite. Men mest var det nog värmen. De första 5 kilometrarna gick ganska bra, men sedan började värmen ta ut sin rätt. Efter 7-8 kilometer var det riktigt tungt. Och det var först den sista kilometern som jag piggnade till lite igen. Den officiella tiden blev 57.03 och det får jag väl ändå vara nöjd med. Det var ju i varje fall bättre än förra året. Plats 521 på herrsidan (698 fullföljde loppet). Kevin sprang den kortare 5 kilometerssträckan på 34.13 vilket jag tycker är fullt godkänt för honom.

Konstitutionsutskottet (KU) har nu hållit sitt förhör efter den s.k. Schenström-affären. Dvs när den tjänsteman (Ulrica Schenström) som hade högsta ansvaret för rikets säkerhet satt på krogen och söp sig full. KU har velat utreda vilka rutiner som egentligen gällde eftersom hon kunde sitta där hon satt? Vad hade hänt (eller kanske inte hänt) om något allvarligt hade hänt? Det mest intressanta var att den f.d. moderata statssekreteraren vägrade komma till KU för att förhöras. Hon svarade bara på skriftliga frågor. Svar som var noggrant formulerade för att skydda hennes uppdragsgivare Fredrik Reinfeldt. Och i något fall inte ens ett svar på frågan. Eftersom hon inte ställde upp gick det inte heller att ställa följdfrågor. Ett intressant faktum är att Ulrica fortfarande har lön som statssekreterare. Hon fick ett mycket fördelaktigt avtal när hon fick sparken. Och min personliga åsikt är att det är ytterst nonchalant att vägra ställa upp. Skäms!

Enligt en utredning gjord av Riksdagens utredningstjänst (på begäran av Vänsterpartiet) har antalet barn som lever i relativ fattigdom i Sverige ökat från 8,4% till 11,5% på tre år. Vad siffran berättar är att Högeralliansens politik har främst gynnat de som redan hade det relativt bra, och ännu mer de som hade det riktigt bra. Medan de som redan tidigare levde på marginalen har fått det sämre. Men det är ju traditionell högerpolitik, så varför bli förvånad!

Och nu blir det inte mer i dag, nu ska jag äntligen duscha....

Inga kommentarer: