söndag 25 maj 2008

Haha, plats 18 - sparka din stajlist Charlotte

Det hävdas att skadeglädjen är den enda sanna glädjen. Och det är väl inte så mycket att vara stolt över. Men att Charlotte Perrelli skulle placera sig på plats 18 hade väl inte ens de mest pessimistiska nöjesjournalisterna kunnat föreställa sig. Det är bland det sämsta någonsin i hela spektaklets historia. Det har också framkommit att det var på ren nåder som Perrelli gick vidare till final. Tittarrösterna räckte inte till utan det krävdes att juryn ingrep. Själv gläds jag som jag sagt tidigare åt att det blev ett fiasko. Upp som en sol, ner som en pannkaka skulle man kunna beskriva det hela som. Jag har inte gjort någon hemlighet av att jag tycker fruktansvärt illa om denna på gränsen till anorektiskt nedbantade, fruktansvärt anskrämligt stajlade artist. Och trots förnekande så har jag svårt för att tro på förnekandena om att skalpeller och injektionssprutor gjort sitt. Man ska inte håna människor för deras utseende, men gränsen har passerats om man medvetet valt det anskrämliga. Skönt att det hela är slut. Nu kan nöjesjournalisterna (efter att ha ägnat några dagar åt att skylla ifrån sig deras totala missbedömning) börja ägna sig åt något mer väsentligt och seriöst. Nä förresten, dom kommer nog att ägna all sin uppmärksamhet åt något annat strunt! Själv tänkte jag ge ett gratisråd till fru Perrelli. Sparka stajlisten och sminkaren!

Antalet döda i arbetsplatsolyckor har tagit ett rejält kliv uppåt. Ett ihärdigt arbete med arbetsmiljön har under många år minskat antalet olyckor, men nu har trenden brutits. Och det ska nu utredas varför. Själv kan jag berätta detta utan någon utredning. Ett skäl är ett ökat tempo i arbetslivet. Vi kan också se att utländska gästarbetare är kraftigt överrepresenterade. Dels ställer dom inte samma krav som svenska jobbare har lärt sig att ställa. Och dels utnyttjas dom av oansvariga arbetsgivare till skitjobben. Vi kan också se att tillfälliga entreprenörer och inhyrd arbetskraft är överrepresenterade. Och det är samma sak här. Dom utnyttjas av oansvariga arbetsgivare samtidigt som dom inte vågar ställa krav av rädsla för att bli av med jobbet. Utredning överflödig - åtgärda istället!

Helgen har präglats av sol och värme. Det har nästan varit för varmt periodvis. Jag har ägnat tid åt bland annat trädgårdsarbete samt att byta däck och slang på min cykel. Ett rejält blankslitet däck resulterade i torsdags i en punktering. Men, nu ska det väl hålla en tid. Väderleksrapporten utlovade faktiskt lite regn till i morgon. Kan det var så väl? Naturen är i stort behov av regn. Gräsmattorna är snart mer gula än gröna. Vi vill ha regn!

Inga kommentarer: