onsdag 14 maj 2008

Skånes nya policy - åk mindre med tåg och bussar!

Vid årsskiftet höjde Skånetrafiken sina taxor ordentligt. Motivet enligt politikerna i Region Skåne (Skåne är högerstyrt) var att trafiken ökade så mycket att man behövde mer pengar för att köpa nya tåg och bussar osv. Och man ursäktade sig med att taxorna legat stilla flera år, så höjningen var inte högre än den sammanlagda inflationen sedan förra höjningen. I dag framkommer det att samma politiker vill göra ännu en höjning vid kommande årsskifte. Då ska taxorna upp med mellan 5 - 15 % ytterligare. Och DET är mer än inflationen sedan förra höjningen. Även om inflationen har stigit på senare tid. Motivet enligt samma högerpolitiker är att man behöver pengar för att köpa in nya tåg och bussar och bygga nya plattformar och skaffa nya biljettautomater osv - alltså samma motiv som förra höjningen. Jag kan bara se en lösning på dessa ideliga höjningar. ÅK MINDRE med Skånetrafiken! Kanske dags för Region Skåne att arbeta för en samhällsplanering som inte tvingar allt fler till att pendla till arbete, skola, handlande osv. En mycket stor del av ökningen av resandet beror på just detta. Att folk ställer bilen är bara en liten del av ökningen. Ni får rådet kära politiker i Regionstyret helt gratis. Moderaten Lars-Ingvar Ljungman som är ordförande i ansvarig nämnd säger att höjningen sker från en relativt låg nivå. Men det är jag lite tveksam till. Ett Skånekort passerar nu 1000-kronors strecket och kommer att kosta 1060 kronor.Statistiken visar att det offentligas bidrag till kollektivtrafikens kostnader minskar medan resenärerna står för en allt större del av kostnaden.

Semesterdag! I dag var det min tur att vara ledig eftersom både Kimmy (som går i skola i Klippan) och Angeli (som går i skola här hemma i Åstorp) hade studiedag. Jag ägnade bland annat en del av dagen åt att besöka min gamla arbetsplats Försäkringskassan för att med blandade känslor slutgiltigt säga upp mig. Bye Bye Försäkringskassan! Fast jag ska erkänna att det kändes mindre vemodigt än jag hade befarat. Men kul att träffa gamla arbetskamrater var det. Synd att Kimmy blir helt blockerad av alla dörrar som måste stängas, så jag kunde inte stanna länge. Med ett autistiskt barn får man vänja sig vid både det ena och det andra.

En av mina verkliga favoritartister är Taj Mahal. Denna underbara mix av blues, reggae, calypso, country och en massa annat är en lisa för själen. Men jag blev lite tveksam när jag ser att George W Bush och hans dotter Jenna på hennes bröllop nyligen dansade till Taj Mahals Lovin' in my baby's eyes. Men jag tror att den underbara musiken övervinner till och med sådana pinsamheter.

Efter en mycket uppblåst utannonsering och sedan engagerandet av en rekryteringsfirma har nu regeringen bestämt vem som skall bli ny rikspolischef - han som redan hade jobbet!

I någon av alla de tidningar jag läste i dag var det någon krönikör / ledarskribent eller vad det nu var som undrade vart Lars Leijonborg tagit vägen. Men det såg jag några timmar senare när jag zappade runt på TV:n. Han var gäst i Kockduellen! Där passar han!

Jag har ett pinsamt erkännande att göra. Låt mig ta det direkt. Hurra för Kristdemokraterna! Jo, faktiskt så håller jag med KD i en fråga. Dom tänker tydligen göra höjda alkoholskatter till en fråga inför EU-valet. Bra KD, jag håller på er. Usch, det kändes riktigt pinsamt att säga det.

Inga kommentarer: