onsdag 28 maj 2008

Religiös fanatism

Religiösa fanatiker finns lite varstans i världen. Det kan vara muslimska fanatiker, det kan vara judiska fundamentalister och det kan vara kristna tokdårar. I USA har polisen gjort razzia hos en mormongrupp som sysslat med barnvåldtäkter, månggifte och incest. I Ryssland har man plockat upp en grupp kristna knäppgökar från en grotta som var övertygade om att jorden skulle gå under just i dag. Om ni kan läsa detta så var dom just detta, alltså knäppgökar. Skulle det vara så att jag hade fel och dom rätt (och ni alltså inte har möjlighet att läsa detta) så ber jag om ursäkt, tar tillbaka allt - och lovar att i mitt fortsatta liv tillbedja den enda guden. Fast det är klart, hade jag fel och jorden gick under kan det ju kvitta. Men jag ber om ursäkt i förväg i varje fall.

Jag hörde min gamla arbetskompis Kerstin Holst på radion i dag. Hon skulle försöka förklara varför det är så hopplöst att komma i kontakt med Försäkringskassan. Det var ju bara tillfälligt i avvaktan på att allt skulle bli så mycket bättre sade hon. Det måste vara kämpigt att ha ett så hopplöst arbete att försöka bortförklara varför servicen går åt skogen. Det kommer inte alls att bli lättare att komma i kontakt med Försäkringskassan. Hela tanken bakom Försäkringskassans nya organisation är att det ska vara svårt att komma i kontakt så att man tvingar folk till självservice via Internet.

Jag ser att Nepal är en föregångare inom demokratin. Landet har i demokratiska val bestämt att avskaffa monarkin och bli en republik. Det finns fler som borde följa efter.

Jag hörde förresten fler stackare på radion i dag. Jag hörde Stureplanscenterns frontfigur Fredrik Federley försöka förklara varför sjukpenningen till egna företagare måste bli bättre och förmånligare. Synd att man från högern (och dit räknar jag "centerpartisten" Fredrik Federley) inte tycker det samma om sjukpenningen till vanliga knegare. Den ska istället göras sämre så att dom tvingas åter i arbete. Men det gäller tydligen inte egna företagare. Piska och morot ni vet!

Dagens skratt går trots allt (trots hård konkurrens) till vice Riksbankschefen Lars Nyberg. Han tycker att det borde införas en avgift på bankomatuttag. Vi ska alltså tvingas betala för att komma åt våra egna lönepengar! Själv tycker jag att vi vanliga knegare borde införa en avgift som arbetsgivaren betalar för att kunna betala ut vår lön till oss. Eller varför inte en avgift som vi tar ut från banken för varje räkning vi betalar? Visst är jag smart!

Inga kommentarer: