måndag 19 maj 2008

Smått och gått

Sportjournalister är ett speciellt släkte. Ja, journalist och journalist kan man ju diskutera. Men skriver i tidningar t.ex. gör dom. Först skulle Sverige klå Finland i hockeyn, det var ju självklart - men det gick som det gick. Och sedan var ju Kanada oslagbara - jag tyckte jag hörde att det var Ryssland som vann. Egentligen finns det bara en typ av journalistik som är mer inkompetent - nöjesjournalistiken!

Jag har tillbringat större delen av dagen i Malmö eftersom Angeli skulle besöka Tandregleringen. Så vi valde att ta en heldag i storstan för att bli av med lite överflödigt kapital. Naturligtvis var det just i dag som det efterlängtade regnet kom. I varje fall har jag längtat lite efter regn. Papperskassar och liknande pappersförpackningar har troligtvis miljöfördelar, men när det regnar har dom vissa nackdelar. Jag gjorde ett andra besök på Clas Olsson för att införskaffa ett paraply. När vi kom ut hade det slutat regna!

Resor till Malmö brukar innebära att jag försöker lägga beslag på lite danska gratistidningar som brukar ligga på tåget. I varje fall fyra har jag passat på att läsa, och till det fyra svenska. Jag känner mig alltså ganska beläst i dag. Men finns det verkligen en annonsmarknad för alla dessa gratistidningar som folk bara bläddrar lite förstrött i och sedan slänger efter sig? Ser man på tidningarnas bokslut så finns det inte en marknad!

Lite mer om danskt kungafjäsk. Kronprins Fredrik och hans Marys dotter Isabella ska få födelsedagspresent på ettårsdagen av staden Århus. En lekstuga för 80.000 danska kronor! För en lekstuga på cirka 3 kvadratmeter?!?

I Frankrike åker relativt nyvalda presidenten Nicolas Sarkozy rutschkana i popularitetsmätningarna. Dessa visar att kvinnornas gunstling är den minst populära president som Frankrike någonsin har haft. Att sminka sig och le hjälpte till att bli vald, men smink är bara en fasad, det har fransmännen lärt sig.

I Afghanistan har omdömeslösa amerikanska soldater orsakat en ordentlig kris. Dom har använt ett exemplar av Koranen för prickskytte. Smart tänkt om man vill bli accepterad av ett ockuperat folk.

Och så ser jag att George W. Bush tror att han ska lyckas stifta fred i Mellanöstern innan han avgår som president i USA. För en gångs skull hoppas jag att han ska lyckas med vad han föresatt sig. Tyvärr är jag övertygad om att detta blir ännu ett av hans misslyckande. Hur han ska lyckas få en fred som accepteras av alla parter begriper jag inte om han först ställer sig i Israels Knesset och hyllar Israel på 60-årsdagen och sedan i en intervju efteråt spyr galla på palestinierna.

Inga kommentarer: